2 geslaagde wintersessies op De Karperhoeve - Timmy’s Lake!

Geplaatst door Niels Geboers op 19-04-2018

Sessie 1 op De Karperhoeve

Ook dit jaar had ik gekozen om 2 winterpassen op De Karperhoeve te nemen, dit omdat ik weet dat er in het vroege voorjaar goed vis te vangen is en meestal komen in de winterperiode ook de grotere vissen eruit. De eerste twee nachten half december verliepen visloos, dus werdt er besloten om de andere 8 nachten allemaal te houden tot maart omdat ik uit vorige wintersessies weet dat de vissen op De Karperhoeve half maart ontwaken uit hun winterslaap. Dit bleek achteraf een goede keuze.

De eerste sessie van 4 nachten stond gepland van 12 tot 16 maart, dit op stek 6.

Ik had gehoopt dat het hetzelfde weer ging zijn zoals de vorige jaren, de eerste zonnestralen van het jaar, een mooie zuidwesten wind die vol op het eiland van stek 6 blies en het water dat al naar een behoorlijke temperatuur was opgewarmd. Mijn plan leek volledig te verdrinken wanneer er tot een week voor aankomst nog ijs op het water lag en het nog erg koud was met 's nachts temperaturen onder het vriespunt. Ik stuurde even naar Timmy een berichtje hoe de vangsten waren, en ik kreeg een negatief antwoord terug, de vissen waren blijkbaar nog steeds in hun winterslaap en er werd maar heel af en toe een visje gevangen. Het ging dus niet simpel worden (hier houd ik zo van). De voorbereidingen waren volledig in orde en hieraan zou het zeker niet liggen. 12 maart was het dan zover en ik zette koers richting De Karperhoeve, onderweg stopte ik nog snel bij de viswinkel om enkele liters maden te halen, dit kan in de winter echt het verschil maken om de vissen toch net te overhalen om te azen.

Met niet al te veel vertrouwen zette ik de rit richting Timmy’s Lake verder, eenmaal aangekomen werd ik zoals altijd hartelijk onthaald, deze keer  door Alex, na een praatje met Eddy Sterckx en Alex ging ik verder richting stek 6 waar het opbouwen kon beginnen. Snel werd alles opgezet omdat ze voorspelde dat het tegen de avond zou gaan regenen voor een lange periode. omdat ik stek 6 zeer goed ken moest ik geen tijd besteden om de hotspots te vinden, dit zijn in mijn ogen de kuilen waar je een verschil hebt van 20 a 40 cm.  Tegen 4 uur lagen alle hengels perfect op hun positie en kon het wachten beginnen, jullie zullen mischien denken om 4 uur pas? Ja om 4 uur pas, ik ben van mening dat op de karperhoeve 60 % van je kansen op vis afhangen van waar je de rig aanbied en ik hecht hier enorm veel aandacht aan.

Ik zie veel mensen gewoon hun bootje volladen en naar het midden varen droppen en terugvaren, dan weet ik al genoeg. Dit is een tip die ik iedereen wil meegeven, besteed bij aankomst genoeg aandacht aan het uitpeilen van de stek. Zoek de kuilen en de hardere stukken. Als aas werd er deze sessie gekozen voor de Extreme Krill boillies van Carpelicious, 2 hengels werden voorzien van een simpel gecoat onderlijntje met hieraan een Krill wafter van 12 mm. De 3e hengel werd voorzien van een chod rig met een 12 mm pop upje. Wat ik nog kan meegeven qua montage en aas is:

• Hou je montage en onderlijn zo simpel en visveilig mogelijk
  • Zorg ervoor dat je lijn zo plat mogelijk over de bodem loopt, ze zijn namelijk zeer schuw voor strakke lijnen.
  • Hou je haakaas zo klein mogelijk
  • Voer niet teveel verspreid of zelfs helemaal niets in deze periode
  • Hou de hoeveel voer heel klein (ikzelf viste 4 nachten met 2 liter maden en 2 kilo boillies en wat kleine pellets)
  • Voer voornamelijk gecruchte boillies
  • Voer in deze periode ook maden bij

Het was erg koud met temperaturen die niet ver van het vriespunt lagen, ook begon het zoals voorspeld vroeg in de avond te regenen en ik besloot om dan ook maar optijd de slaapzak op te zoeken. Ik viel al snel in slaap maar werd ook even snel rond de klok van 1 weer gewekt door een gillende beetmelder, een volle fluiter op links. Wat een zalig gevoel toch, daar sta je dan de eerste nacht al meteen de eerste vis te drillen in de regen, love it.

Na een korte dril gleed er een mooie spiegel van 11.5 kilo over het netkoord. Yes, dat is nummer 1. In de regen werd de hengel terug in positie gelegd, tijdens het terug varen met de voerboot besloot ook vis nummer 2 ervandoor te gaan met een stevige run, opnieuw gleed er enkele minuten later een prachtige spiegel van 14.2 kilo het net in. Tijdens het fotograferen van de 2e vis ging ook hengel nummer 3 er vandoor, even wist ik niet wat er gebeurde maar op 1,5 uur tijd hadden er 3 vissen de binnenkant van het net gezien. Het bleef maar regenen en steeds harder. Ik dacht deze twee stokken gaan er toch terug in. Na een beetje gesukkel lagen alle 3 de hengels terug in positie, ik dacht bij mezelf eerst maar eens droge kleren aantrekken maar nog voor ik de kans kreeg om een droog t-shirt te nemen ging de stok die pas een uurtje inlag er weer vandoor, op hetzelfde moment als dat vis nummer 4 het net ingleed vertrok er opnieuw een hengel die mischien een half uurtje inlag en ook vis nummer 5 werd veilig geland. Zo zie je maar dat je hengels perfect positioneren echt wel meer aanbeten opleverd. Na de 5e vis was ik echt zeiknat en besloot ik dat het goed was voor deze nacht. Het was inmiddels 4 uur snachts en ik besloot om de 2 stokken waar ik de laatste vissen mee had gevangen uit het water te laten (hier had ik later gezien wel wat spijt van). Er werd dus nog met 1 hengel verder gevist waar enige actie uitbleef. Rond de klok van 8 werd ik wakker en regende het nog steeds, ik keek even op buienrader en zag dat de regen binnen een uurtje zou minderen, ik besloot nog een uurtje te wachten en dan de hengels opnieuw uit te varen. Tegen 10 uur laggen de 2 hengels weer in positie. Niet veel later kreeg ik op mijn linkerhengel 3 biepen, zoals altijd op de karperhoeve ga ik bij meer dan 1 piep steeds bij de hengel kijken omdat ik weet dat de vissen van het oude bestand de klappen van de zweep goed kennen, ze nemen het haakaas op voelen dat ze geprikt worden, gaan stil liggen en beginnen meteen te kopschudden om de haak uit hun bek te krijgen, vis dus steeds met vlijmscherpe haken en redelijk zwaar lood, de eerste prik is er enorm belangrijk. Ook nu zag ik dat de swinger strak tegen de stok werd getrokken de top lichtjes krom trok en er verder niets gebeurde, ik twijfelde niet en nam meteen de stok, ik wist meteen dat dit een goede vis ging zijn, enkel aan de aanbeet al. Ook trok de vis bij aanslaan meteen door de slip. Dit is een bak. Na een dril van een goede 20 minuten werd mijn vermoeden bevestigd en gleed er een prachtige geblokte schub over het netkoord. wanneer de vis in de onthaakmat lag zag ik dat het een bekende was, deze vis had ik bij een eerdere topsessie als dikste vis op een gewicht van 17,4. Ik zag dat de vis nu veel dikker zat dan de vorige keer in de zomer iets meer dan een half jaar geleden. Snel werd de vis aan de weegschaal gehangen en ik kon mijn ogen niet geloven toen de weegklok 22.6 kilo aangaf, hier moest de weegzak nog afgeteld worden wat uitkwam op een gewicht van 20.6 kilo, ik belde snel naar timmy dat de eerste 40er dit jaar een feit was, geen slecht begin als je weet dat er vorig jaar maar 3 40ers gevangen zijn op het hele jaar. Timmy kwam meteen fotos maken en de vis kreeg zijn vrijheid terug.

Er is zopas een wierbehandeling gedaan op Timmy's Lake zodat het wier dit jaar zeker niet meer zo hardnekkig terug komt of zelfs helemaal verdwijnt, hierdoor verwacht ik dat er dit jaar terug meer en dikkere vissen gaan gevangen worden, de vissen die ik ving zaten goed vol, de schub van 20.6 was op nog geen jaar tijd 3 kilo bij gekomen door de massa aan natuurlijk voedsel die er vorig jaar was. Deze zal door de wierbehandeling voor een groot deel gaan verminderen waardoor de vissen het aas van de vissers terug meer moeten gaan nemen om aan hun voedsel te komen wat zal resulteren in betere vangsten,

Ik ben benieuwd op welke top gewichten de grote vissen er gaan uitkomen. De sessie kon voor mij al niet meer stuk nu.

Ik zat een beetje na te genieten met een lekkere tas koffie in de regen die nog steeds niet gestopt was wanneer opnieuw dezelfde hengel tot leven kwam dit keer met een fluiter van jewelste. Ik voelde meteen dat het om een heel kleine vis ging, maar ze hoeven net steeds groot te zijn om mooi te zijn, toen de vis dichter naar de kant kwam en ik de eerste glimp van de vis kon opvangen zag ik meteen dat het niet om een gewone kaper ging maar om 1 van de prachtige koi’s die er op timmy’s lake rondzwemmen. Ik was dolblij met deze mooie vis en besefte dat na nog geen 24 uur vissen de teller al op 7 stuks stond. Tegen de avond stopte eindelijk de regen en beloot ik net voor donker de 2 hengels die al van smorgens inlagen nog een keer terug in te leggen zodat alles weer goed lag voor de nacht. Rond de klok van 8 uur savonds ving ik nog een spiegel van 13.6 kilo de rest van de nacht bleef het stil, ik weet dat de ochtend periode tussen 7 en 11 smorgens meestal heel goed is en ik verwachte ook wel een run of meerdere, om 10 uur liep er dan ook een hengel af en kon ik een schub van 10 kilo in het net trekken, verdere actie bleef uit. Tijdens de winter observeer ik ook zeer aandachtig het water opzoek naar enig teken van vis. Ik zag enkel activiteit net achter de boeienlijn en bij stek 3 niet ver uit de kant, op stek 3 zat deze 4 nachten niemand, dit is niet altijd een voordeel zeker niet nu de boeien er liggen en je dus niet over de helft kan vissen wanneer de stek tegenover je niet bezet is, omdat ik op mijn stek geen activiteit meer zag had ik het gevoel dat de vissen een beetje weggetrokken waren op stek 6 omdat ik er al 2 dagen aan het vissen was, de vissen weten enorm snel als er ergens op een stek gevist word en waar er niet gevist word. Ze houden zich dan liever op bij de stek waar niemand zit, ik zag redelijk wat vissen springen op stek 3, op deze dag had ik ook enorm veel last van duikeenden die mijn aas geen half uur met rust konden laten. Daarom besloot ik om de hengels om 12 uur allemaal binnen te halen en de stek heel de namiddag met rust te laten in de hoop dat de vissen terug naar mijn kant zouden komen. Het zal zo rond 5 uur geweest zijn net voor eten dat ik een vis zag springen een 10 meter voor de boeienlijn aan mijn kant. Dit gaf mij terug enorm veel vertrouwen omdat ik wist dat mijn plannetje werkte. Ik hoopte hiermee dat de vissen terug naar mijn stek opgeschoven waren. Rond half 6 kwam timmy het eten op de stek brengen wat je vooraf kan bestellen in de taverne, op het eten is nooit wat aan te merken, ook nu hadden de ribbetjes met friet weer zeer goed gesmaakt. Tijdens het eten zag ik opnieuw een vis draaien vlak bij 1 van mijn stekken, snel werden de hengels na het eten terug in positie gelegd, net voor donker lagen al de hengels weer op scherp. Het werd deze nacht goed koud en savonds stond het ijs op de onthaakmat. Toch wist ik 2 vissen te landen van 8 en 12 kilo, de laatste dag besloot ik om gewoon door te vissen omdat ik de indruk had dat het niet echt had geholpen deze keer om de stek een dag rust te gunnen, ook deze dag had ik veel last van de duikeenden en moest enkele keren een stok opnieuw uitvaren omdat de rig verplaatst was dit is iets wat ik liever niet doe, zeker in de winter hou ik liefst zoveel mogelijk rust op de stek.

Ondanks de duikeenden wist ik toch nog een mooie schub van 15,2 kilo te vangen om 2 uur in de namiddag, rond de klok van 4 uur bleef dan ook de eerste meerkoet goed gehaakt hangen en werd ook deze tot aan de kant gedrild, onthaakt en weer terug vrij gelaten. De andere 2 stokken lieten ze gelukkig de rest van de avond met rust en deze liet ik dus gewoon liggen, de 3e stok vaarde ik net voor donker terug uit om te voorkomen dat ik nog een meerkoet haakte. Ook deze nacht was het heel koud met veel regen en een NO wind ik schrok er dan ook niet van dat er deze nacht geen actie kwam. Wanneer ik om 8 uur wakker werd begon ik met opruimen, ik was zogoed als helemaal opgeruimd enkel de stokken lagen nog op de grond. Hengel 1 werd opgehaald en in de sleeve gestoken ook hengel 2 werd opgehaald, de hengel waar ik het meeste vertrouwen in heb blijft altijd tot laatste liggen en ook deze keer hield ik mijn traditie in ere, wanneer ik de 2de hengel wegstop hoor ik het geluid van een aflopende spoel, ik kijk naar de hengel die op de grond ligt en zie dat er een vis stevig vandoorgaat men mijn aas, hoe kan je een sessie mooier eindigen dan met een run op je laatste hengel die nog inligt en als het dan nog eens een prachtige spiegel is van 13.5 kilo is het helmaal mooi.

Ik sluit hierbij de eerste sessie af met een totaal van 13 runs waarvan 12 vissen (1 40er , 1 30er , en 6 vissen tussen 12 en 15 kilo) en 1 meerkoet.

Sessie 2 op De Karperhoeve

Nog geen weekje later mocht ik opnieuw vertrekken richting karperhoeve, ook ditmaal voor 4 nachten op stek 6. Ook dit keer ging er 3 liter maden mee, als aas werd er nu gekozen voor de oude vertrouwde Red Angel van het Eddy Sterckx gamma, met deze bol word er al zolang gevist op De Karperhoeve en toch weet hij zich keer op keer te bewijzen, ook nu. Het weer was er ook nu niet echt op verbeterd, in de paar dagen dat ik thuis was zijn de temperaturen opnieuw onder het vriespunt gegaan en viel er zelf nog sneeuw, het moet niet erger meer worden dacht ik bij mezelf, eenmaal aangekomen op de stek werd opnieuw alles opgesteld ook werd meteen het vuurtje aangemaakt zodat we de 4 dagen zeker niet te veel kou zouden lijden. De hengels werden precies op dezelfde stekken gedropt als waar ze enkele dagen geleden ook hadden gelegen. Het enige verschil was nu dat de hengels werden voorzien van een snowman montage met een red angel en een acid pear pop upje van ccmoore, dit op alle 3 de hengels, omdat ik meer vertrouwen heb in bodemaas dan in pop ups. Er werd bijgevoerd met maden, gecrushte boillies en kleine pellets, ook ditmaal in zeer kleine hoeveelheden omdat het water nog steeds erg koud was.

Nadat de hengels spot on lagen ging ik snel even opwarmen aan het vuurtje, het was zo koud buiten dat ik nog maar amper gevoel had in mijn handen, en dit voor eind maart. soms denk je bij jezelf had ik maar thuis gebleven maar als dan om 2 uur in de nacht die eerste volle fluiter een feit is en je enkele seconden later met een gebogen hengel staat te drillen is dat allemaal weer snel vergeten. Het eerste visje van de sessie gleed zonder problemen in het net. De rest van de nacht bleef het stil. Ik werd zo rond een uur of 8 wakker, met een warme tas koffie keek ik over het water of ik enig teken van vis kon bespeuren, na een kwartiertje zag ik een vis springen kort tegen het eiland en ook niet heel ver van de plek waar 1 van mijn hengels lag, ik schrok er dan ook niet van dat rond de klok van 11 uur die hengel ervandoor ging, het resultaat was een prachtige spiegel van op de kop 15 kilo. Buiten die ene springende vis zag ik voor de rest van de dag enkel een paar vissen springen bij stek 3 in eigen kant. De duikeenden waren wel weer zeer actief en nadat ze ontdekt hadden waar mijn voer lag duurde het dan ook niet lang voor er eentje zich vergreep aan de verkeerde boillie inclusief haak, wat resulteerde in een volledige zakker. Ik nam de hengel en merkte meteen dat ik het arme beest gehaakt had, het beest werd rustig tot aan de kant gedrild, onthaakt en weer terug vrij gelaten, hoe vervelend ze ook zijn. Het ging volledig los en ik wist op 1 namiddag wel 3 duikeenden te vangen. Door het constant opnieuw uitvaren wist ik dat het moeilijk ging worden om ook nog een karper te gaan haken. Ik was blij dat het om 7 uur donker werd en de eenden eindelijk stopte met duiken. Vroeg in de avond lukte het mij dan toch nog om een mooie spiegel van 11 kilo te strikken. De hengel werd snel terug uitgevaren en ik besloot om meteen daarna de slaapzak op te zoeken, ik dacht bij mezelf nog snel even kijken op hoeveel de accu van mijn zender van de voerboot nog staat. Bij het opzetten kreeg ik meteen een foutmelding, wat is dit nu weer, pffff. Tot middernacht heb ik geprobeerd om de zender aan de praat te krijgen, dit lukte niet. Ik dacht bij mezelf, dit was het dan voor deze sessie want zonder voerboot is het vrij moeilijk om precies op de hotspots te vissen. Ik besloot dan maar om te gaan slapen omdat ik niet veel meer kon doen. Rond de klok van 7 uur werd ik gewekt door een volle fluiter op de hengel die ook de vorige avond de vis had opgeleverd. Ik kon opnieuw een prachtige spiegel in het net loodsen van 15,2 kilo, na het maken van de fotos baalde ik er enorm van dat ik de hengel niet meteen terug uit kon varen omdat deze uren de beste uren van de dag zijn. Ik besloot om de zender volledig open te draaien en binnenin te kijken of ik iets kon zien wat niet klopte. Al snel zag ik dat er een draadje los zat en nog een ander draadje zogoed als los zat, ik aarzelde niet en belde timmy of hij mischien een soldeerbout had, hij vertelde mij dat ik tegen de middag maar naar de taverne moest komen en dat ik het daar dan kon solderen. Merci nog hiervoor timmy, timmy tinne en alex zijn stuk voor stuk top mensen en staan steeds voor je klaar en niets is hun te veel. Na een beetje prutswerk waren de 2 draadjes opnieuw verbonden, nu maar hopen dat het werkt, en jawel de zender werkte weer als nieuw. Snel terug naar de stek om de 3 hengels opnieuw in positie te leggen, dit was echt hopeloos want opnieuw hadden de duikeenden mijn aas eerder gevonden dan onze gevinde vrienden en opnieuw kon ik 2 van deze rotbeesten bijschrijven. Ik besloot om mijn hengels de hele namiddag uit het water te laten, dit leek mij beter dan om het uur met de boot op het water te zitten om mijn lijn terug opnieuw uit te varen.

Rond 5 uur kwam Timmy het eten brengen, ik vertelde hem dat ik heel de namiddag niet gevist had en de stek met rust had gelaten. Timmy vertelde mij dat dit zeker niet slecht is en dat er niet zo lang geleden ook 2 sessies gevist zijn door iemand die overdag niet viste en enkel 's nachts en 's morgens de hengels in het water had, dit resulteerde in goede vangsten, dus denk niet steeds ik betaal veel geld ik wil ook zoveel mogelijk die hengels in het water, het is dikwijls niet slecht om de stek een tijd met rust te laten, in de winter best zonder te voeren, in de zomer kan je de stek ook rust gunnen maar kan je bevoorbeeld een kilo boillies versreid voeren over 3 hengels en dit een namiddag met rust laten en 's avonds de hengels erop, ik geef je 1 tip, beaas tegen 's avonds enkele onderlijnen en zorg dat je genoeg geslapen hebt door de dag want het kan dan 's nachts wel eens helemaal los gaan. Dit was ook bij mij het geval. de periode dat de hengels niet hebben ingelegen kijk ik heel goed over het water en het viel mij meteen op dat er veel activiteit tegen het eiland was. De hengels werden net voor het donker was terug op hun positie gelegd. Normaal vis ik mijn hengels zo verspreid mogelijk uit elkaar maar omdat ik zoveel activiteit tegen het eiland zag besloot ik om mijn middelste hengel ook korter naar het eiland te vissen in een gat waar ik wel al wat voer had in gedropt de eerste twee dagen maar nog niet bevist had. Mijn vertrouwen voor de komende nacht was enorm hoog omdat de temperatuur ook redelijk hoog bleef tegenover de andere nachten en de wind blaasde zachtjes richting het eiland, beter kan niet en dit bleek ook aan de vangsten. Nog geen half uur na uitvaren liep de eerste hengel al af. De runs volgde zich in snel tempo op die nacht en smorgens rond de klok van 10 kon ik 7 vissen bij noteren met als dikste vissen: spiegel 15 , schub 15.2 , spiegel 16.8 , schub 17.6 . wat was dat een topnacht seg. Gek genoeg lieten de duikeenden mijn stekken door de dag volledig met rust nu. zo kon ik onder een prachtig zonnetje wat goed deed na al die regen en koude ook nog 3 mooie vissen vangen. Hier zat een mooie kleine rijenkarper tussen en ook nog een 15 kg plus schub.

Als prachtige afsluiter van de dag stond er vandaag de karperhoeve burger op het menu, mensen echt waar dit is echt een aanrader, hij is zooooo lekker. Complimenten aan chef kok. Na het eten voelde ik dat het weer goed afkoelde en ik schrok wel even toen ik om 10 uur uit de tent kwam en de onthaakmat wit zag. Het was verschrikkelijk koud en ik verwachte niet al te veel meer van de laatste nacht, toch kwam er om middernacht nog een klein schubje van een kilo of 8 op bezoek maar ook deze vis was meer dan welkom met zulke temperaturen. De vis kreeg snel de vrijheid terug en ik zocht na uitvaren snel de warme slaapzak weer terug op. Ik zette nog even snel de wekker op 7 uur zodat ik rustig kon wakker worden en kon beginnen met opruimen, net wanneer ik smorgens rond kwart na 7 zat te denken: wat een sessie was dit weer met 15 vissen, besloot er een vis om er nog een keer vandoor te gaan met mijn snowman. Een prachtige korte hoog en breed gebouwde spiegel belande in het net, ik dacht beter als dit kan ik de sessie niet afsluiten. De vis werd heel even in de recovery sling gelegd voor de foto tot de eerste zon erdoor kwam, net wanneer ik de vis veilig had weg gelegd loopt er nog een hengel af, wanneer ik aansla en denk dit kan toch niet meer besluit ook hengel nummer 3 ervandoor te gaan, daar sta je dan alleen met twee kromme hengels in de hand, slachten 2.0 terwijl de rest van het water blankt, ook deze twee vissen worden nog vakkundig in het net getrokken en dan zit de sessie er spijtig genoeg op. Ik ruim in snel tempo al het materiaal op en ga richting taverne waar alex me meteen vraagt hoeveel ik er nu heb gevangen. Ik sluit de sessie af met 18 vissen waarvan 7 vissen de grens van de 15 kg bereiken,

Hierbij kan ik terug kijken op twee prachtige sessies op De Karperhoeve met een totaal van 30 vissen op 8 nachten.

Niels Geboers

Onderstaand vindt u enkele foto's van Niels Geboers... alle foto's vindt u verder terug in de fotogallerij van Timmy's Lake!

The Carp Specialist - Niels Geboers karpervissen in België op De Karperhoeve - Timmy's Lake

› Carpfishing in France?     › Karpfenangeln in Frankreich?     › Sitemap     › Partners