Nr. 1 expert in karpervisvakanties

28 april t/m 05 mei 2012: Sessieverslag van Tonnie Amelink (Karperjager Twente) op Lac de Villedon!

Het moest er eens van komen! In het leven als karpervisser moet je eens in Frankrijk gevist hebben en nu is dan na bijna 30 jaar karpervissen de eerste trip een feit. De ontmaagding wat betreft de buitenlandvisserij. Deze trip is bedoeld om er met zijn vieren een gezellige feest van te maken, maar ik zou gek zijn als ik ook niet eens probeerde om een van de machtige karpers te vangen die daar rondzwemmen. Want tenslotte hebben wij daarom voor la France gekozen, die hele grote karpers zwemmen daar hun baantjes.
De volgende belevenissen spelen zich af op het Lac de Villedon, een langgerekt meer ergens in het midden van Frankrijk. Meer dan 1000 km van huis af, best wel ver maar ja, het is niet anders. De reden is dat het een van de weinige wateren was waarvan we de stekken konden bespreken die enigzins bij elkaar lagen. Bovendien zwemmen er hele mooie spiegelkarpers.

Dag van aankomst 28 april 2012

Na een voorspoedige reis staan we dan bij de aanlegsteigers van het Lac de Villedon. Met twee bootjes met volle bepakking voeren we naar onze stekken die een behoorlijk eind weg liggen. Het weer is grijs en het regent af en toe. De afgelopen week was het weer bar en boos geweest, veel regen is er gevallen en ten gevolge daarvan staat het water erg hoog. Warm is het ook al niet en deze omstandigheden zijn er de oorzaak van dat er deze week slecht gevangen is.

We nestelen op onze stekken, John en Brian gaan ook hun weg en hebben hun stek zo'n honderd meter verderop.
Ik zet allereerst de tent op om alle spullen droog weg te bergen en als ik de hengels klaar maak regent het continu door. Bah, alles wordt al vies door de kleibodem in combinatie met de regen zodat het een grote modderbende aan het worden is.
Toch meldt zich al een karper. Niet bij mij, maar Louis heeft al na een kwartier een oploper waarna de haak wordt gezet.
De dril is kort maar hevig en later ligt de karper uitgeteld op de mat. Wat een kolos is dat, moddervet en kogelrond. Die hebben nog niet afgepaaid, dat is wel duidelijk. Niet zo lang daarna volgt er opnieuw een beet maar deze lost na enkele minuten. Goh, jammer want deze karper leek nog groter dan de vorige.

Ook bij mij zijn inmiddels de eerste beten gekomen die echter niet doorlopen. En dat zonder bijvoeren, want dat kan later alsnog mocht het nodig zijn. Plotseling vallen de beten weer weg en ook aan de overkant op stek 9 die ik mogelijk heb zien drillen zie ik geen activiteiten meer. Die hebben namelijk tegelijk met ons ook een beet gehad. De gehele godganse middag regent het continu door. Er lijkt geen zicht op verbetering. Alle spullen zitten inmiddels onder de bruine klei. Dat wordt nog wat als het weer de komende dagen niet verbetert. 's Avonds wordt het wat droger. Ik heb deze dag geen verdere karperactiviteiten gezien over het water.

Dag 2

De hele nacht heeft het weer geregend maar in de morgen wordt het eindelijk droog. De laatste druppels vallen nog als ik luierend op de stretcher plots twee piepen hoor. Ik kijk door de deurflap die ik door de regen half dichtgeritst had en zie dan dat de top van de rechterhengel doorbuigt en de vis zich uit de vinnen maakt. Een run!

Met rode oortjes dril ik de karper af. Alles gaat goed en na het scheppen ligt hij veilig op de craddle. Helaas is de spiegelkarper niet groot maar de schoonheid maakt veel goed. Mijn eerste Franse karper! Een half uur later krijgt Louis een beet die ongeveer dezelfde maat karper oplevert. Eentje van een pond of acht. De hengel ligt er al weer een tijdje in en later zien we eindelijk de zon! Goh, blauwe lucht, kennen ze dat hier? Wel is het tegelijkertijd behoorlijk gaan waaien en die wind zal nog verder gaan toenemen. In de middag waaien ons bijkans de vouwen uit onze broeken maar de karpers laten het volledig afweten. Geen enkele beet, niets dat wijst op actieve karper.

Ook bij de vissers schuin aan de overkant zien we geen actie, de enigen waar we zicht op hebben. Tijdens dat aasuurtje in de ochtend bleven daar de piepers ook stil dus voor ons zegt dat waarschijnlijk niet al te veel. Als de middag ten einde loopt en de avond nadert zwakt de wind wat af. Tijd om voor het inwendige mens te zorgen. Lekker, braadworstjes in de pan en happen maar. De verdere avond zou ik geregeld mijn lippen tegen de waterfles houden, wat waren die krengen zout!
Rechts aan de overkant zijn ook twee karperaars gaan zitten die eerst op een andere plek visten. Niet tevreden over hun stek en dan besluiten ze maar te verkassen. Tijdens het diner loopt waarempel mijn linkerhengel af. Zomaar uit het niets!
Een spannende dril volgt. Zal die haak het houden? Deze voelt in ieder geval goed aan. Dan komt dat moment dat de spiegelkarper voor het eerst bovenkomt en het lijkt er op dat het een mooi formaat betreft. Als de vis even later geschept is doen we een high five. Yes, die is binnen!

Het is een massief exemplaar met een grote knik achter de kop. Met een trots gevoel maken we een paar foto's en dan gaat deze mooie karper weer terug. Het aas ligt weer op de plek en wat vervolgens over ons heen komt is een giga hagelbui. Nou ja, het kan er ook nog wel bij. In de avond luwt de wind en wordt het ook droog. Maar het koelt behoorlijk af en dat lijkt wat minder voor verdere vangsten. Ik prepareer me voor de nacht nadat ik de hengels van vers aas heb voorzien en vervolgens heb uitgelegd. Voor de tent is het nog immer een grote blubbertroep en het lijkt steeds erger te worden...

Dag 3

's Nachts is het windstil geworden en koelt het nog verder af. Een aantal karpers heb ik horen draaien en een half uurtje terug was er een grote plons te horen. Ongetwijfeld een van die machtige karpers die hier op dit water rondzwemmen. Ik krijg ook een run om die tijd, een kleine spiegel pakte de snowman die ik onder de eigen kant heb ingeworpen. Als het daglicht de duisternis vervangt zie ik een tweetal grote kringen ontstaan in het spiegelgladde wateroppervlak. Zal ik nog een beet krijgen?

Louis en John zijn later op weg om proviand bij de supermarkt in te slaan. Inmiddels is de bewolking weer toegenomen en begint het opnieuw te regenen. De kanthengel komt tot leven maar de beet zet niet door. Ik monteer vervolgens een langere onderlijn maar later krijg ik daar een beet op die opnieuw niet doorloopt. De waker vliegt met een ruk naar boven en blijft vervolgens staan. Op de plek waar het aas moet liggen zie ik een enorme welling...

Tja, dat helpt dus ook niet en ik monteer toch maar weer de korte rig maar bevestig nu twee halve15mm boilies. De regen wordt steeds heviger en nu plenst het behoorlijk. De hele stek is een grote drekzooi. Wat een klerebende! Ik zie op de plaats waar ik aan het vissen ben een karper draaien. De lucht wordt nog wat donkerder en ik hoor het zelfs rommelen. Onweer! Nee hè, dat ook nog. Het water ziet wit van de plensregen als de bui overtrekt. Geregeld flitst en dondert het. De wind neemt wat toe en staat recht in de tentopening en daarom rits ik de tent helemaal dicht. Alsof de duvel ermee speelt is die net enkele minuten gesloten als ik opeens een lange piep hoor. Ik kijk door de deuropening en zie de waker van de middelste hengel strak bovenin staan en de hengeltop naar rechts wijzen. Beet!

Terwijl het boven nog rommelt loop ik door de kleibagger naar de hengels toe. Ik grijp de middelste en sla krachtig vast.
Heel traag komt de karper naar me toe en bij de kant gekomen lijkt de vis echt wakker te worden. Twee pogingen om te scheppen volgen, maar later ligt er toch een mooie spiegelkarper op de mat naar adem te happen. Vlug Brian roepen om wat foto's te maken die onder de plu genomen moest worden. Wat een mooie kleuren hebben die spiegelkarpers hier toch.
Als de hengel weer in stelling staat wenkt Brian me. Hij heeft ook een karper gevangen. Eindelijk, tot nu toe was het niet veel geweest op de stek van hem en John. Ik kom aangelopen en ik zie een enorme schubkarper op de mat liggen. Zo zeg, die gaat richting de veertig, zei ik. "Denk je?" Wacht maar, we wegen de vis wel even. Blijkt de karper achtendertig pond zwaar te zijn...

Als Louis en John terug zijn van de boodschappen wordt de regen wat minder. Louis werpt zijn hengels weer in en geloof het of niet, een kwartier later staat hij met een kromme hengel! Na een mooie dril verdwijnt een spiegel met grote schubben in het net. Een half uur later krijg ik ook weer beet. Een schitterende rijenkarper is na een enerverende dril de mijne. Met deze vangst ben ik zeer in mijn nopjes want deze karper is de vijfde van mij en volgens Louis die geinformeerd heeft wordt er elders op het meer tot nu toe weinig of niets gevangen! De laatste regen trekt weg en de wind is naar het westen gedraaid. Zal het weer nu eindelijk eens verbeteren?

Dag 4

Wat is het afgekoeld deze afgelopen nacht! Er hangt in de ochtend mist over het water en alles is nat van de dauw. Wat ik erger vind is dat op geen van de hengels een beet kwam, ook die hengel die onder de kant gevist wordt ligt er nog precies zo bij zoals ik die de avond ervoor heb ingeworpen. Het wordt deze dag mooi weer en als de zon opkomt, steekt er een zwakke oostenwind op. Ik let op draaiende en springende karpers maar er is daarvan niets te zien. Alleen de talrijke aanwezige futen laten het soms lijken alsof er zich een karper heeft laten zien. Maar nee hoor, dan komt er dan zo'n vermadelijde vogel boven...
Navraag bij mijn vismaten blijkt dat niemand een beet heeft gekregen. Ik verwacht pas tegen de namiddag weer actie aan de hengels en zelfs dat moet je maar afwachten.

De hele dag blijft het verder mooi weer en het enige voordeel daarvan is dat de spullen kunnen opdrogen, maar de karpers laten volledig verstek gaan. Ook bij andere vissers die we van hier af kunnen zien zijn er geen vangst activiteiten. Het zou ook perfect zijn, mooi weer en af en toe een karper vangen in prachtig natuurschoon. Het mag weer eens niet zo zijn.

Zo naast elkaar gezeten op onze stoelen slaan we de overige vissers schuin aan de overkant gade. We zien erg veel heen en weer geloop en druk pratende vissers die waarschijnlijk net als wij balen dat het vandaag niets is met de beten. De hoop is toch dat het weer opnieuw de wisselvallige kant opgaat zodat de karpers eens goed gaan azen. Dan liever de spullen maar weer nat en onder de modder. Inmiddels is het avond geworden en de schemering heeft zijn intrede gedaan. Om ons heen is een waar kikkerconcert te beluisteren. Wie weet hebben we morgen weer meer succes.

Dag 5

Ook deze dag begint koud en mistig en van de karpers ontbreekt ieder spoor. Op het wijd, een aantal meters uit de oever en onder de kanten, alles ziet er doods en verlaten uit lijkt het wel. Vriend karper heeft er geen zin in. Wat wil je, in één dag is het weer finaal omgeslagen in regenachtig naar strak zonnig weer met een oostenwind. De kikkers hier vinden dat prachtig want die laten zich volop horen.

Tegen de middag vinden we het tijd om wat boodschappen te doen en om ons wat op te frissen. Navraag ter plekke leert ons dat er tot nu toe erg slecht wordt gevangen op het meer. Het lijkt er op dat we de meeste karpers hebben gevangen van alle koppels. Dat geeft wel een dubbel gevoel. Aan de ene kant is het natuurlijk prachtig dat we op de goede weg bezig zijn, aan de andere kant is het natuurlijk jammer dat we net een van de slechtste weken treffen hier. Waren de vissen wèl bijtlustiger dan had het aantal gevangen karpers behoorlijk kunnen oplopen in normale omstandigheden. Maar ja, als, als, als...

Tot nu toe is deze dag een kopie van de vorige. Net zulk mooi weer en het water net zo dood. Aan het eind van de middag zie ik toch een tweetal oplopertjes waarvan ik weet dat het niet van de futen afkomstig kan zijn. Ook is er helemaal op de laatste stek achterin een karper gevangen. Het lijkt er op dat de karpers iets meer in beweging komen. Ik besluit daarom om voor de nacht en ochtend erg korte rigjes te gebruiken in combinatie met een PVA zakje met wat pellets en verkruimelde boilies. Ik wil zo toch een beet proberen te forceren. En zo gaan we weer de nacht in, ondertussen genietend van een waar kikkerconcert...

Dag 6

Eindelijk, de wind is naar het zuidwesten gedraaid en de karpers zijn gaan azen! Om elf uur krijg ik een mooie run op de mini snowman waar ik ook een PVA zakje aan geknoopt had. De vangst was helaas geen record... maar het vertrouwen stijgt dat op de rest van de dag opnieuw beten te verwachten vallen. Het is zonnig en warm en het ziet er naar uit dat we op het eind van de dag onweer gaan krijgen. Grote bloemkolen beginnen zich in de lucht al te vormen. We zien opeens een karper springen. Helemaal ginds op het wijd. En het zou de laatste ook niet zijn. Steeds vaker horen we die karakteristieke plonzen veroorzaakt door een grote, springende karper. Dat is wat we graag willen zien.

Op stek 11 wordt er een karper gevangen. En later nog een. Natuurlijk, het is een paar dagen koud geweest en die vissen vinden dat warmere water ook heerlijk! Op elk moment verwachten wij op onze hengels ook tekenen van leven en zodoende onze drilspieren weer aan het werk te kunnen zetten. Geduld is een schone zaak en dat geldt ook voor ons. Aan de overkant komt inmiddels nummer drie in het net terecht. Geen biggen echter. Ze vangen de karpers tegen de kant waar de wind op staat. Wacht maar, onze kansen komen nog wel, het aas ligt grotendeels op het wijd en daar komen de beten over het algemeen wat later. Wij hebben in ieder geval meer kans om een dikke karper te vangen en daarom zitten wij hier toch?
Als het wat later in de middag wat betrekt zien we aan de overzijde weer een kromme hengel. En ook deze karper blijkt niet groot te zijn.

De spanning is voelbaar bij ons. Op elk moment kan het gaan gebeuren. Met grote regelmaat zien we karpers springen en dan weer terugvallen in het kabbelende water, het meest schuin links van ons aan de overkant. De verleiding is groot om hier ook een aasje neer te leggen maar wat je daar dan vangt zijn dus geen grote vissen. Die komen hier wel op het wijd, zo veronderstellen we.

In de namiddag als die vissers weer met een kromme hengel staan krijg ik ook een kort oplopertje op de linkerhengel.
Shit, er zit een karper op het aas maar de beet loopt niet door! Geen nood, op de andere twee hengels zijn de aasaanbiedingen anders en daar komt vast nog wel een goede run op. Maar in de avond vind ik het wel knap lang duren voor er weer beweging komt en krijg daarom een onbestemd gevoel. Ik heb namelijk al twee signalen gekregen dat er karpers aan het aas zitten te rommelen. Het lukt echter nog niet om de fijnafstelling te vinden om die vissen te haken. Tegen de avondschemering werp ik alledrie de hengels weer in, elk voorzien van een andere rig. Ik heb een van de hengels voorzien van een blokje lunchworst want brasems hoef ik hier niet te verwachten en ik ben nieuwsgierig of het in de nacht nog wat oplevert. Ik wacht af.

Dag 7

's Nachts heeft het een paar keer geregend maar qua vangsten is het rustig gebleven. Op het lunchworst is geen beet gekomen. Wat ik nu doe is op alledrie de hengels een snowman montage aanknopen en inwerpen op verschillende stekken.
We zitten net aan de koffie als Louis een mooie run op zijn linkerhengel krijgt. Een spannende dril volgt. De zon die net doorgebroken is doet de snaarstrakke lijn glinsteren als was het een laserstraal. Eindelijk kan ik de vis scheppen. Een schitterend mooie spiegelkarper wordt vervolgens op de gevoelige plaat vastgelegd. Hoe mooi kan een dag beginnen?
Helaas zullen we er daarna anders over denken. De wind gaat toenemen en op de windkant springt er heel af en toe een karper. Niet zo frequent als gisteren, maar toch. De jongens schuin aan de overkant zitten er ook weer en hebben al twee karpers gevangen.

Dus we besluiten om eerst één hengel met de voerboot zo ver mogelijk uit te varen tot die bij de overkant arriveert om te kijken of de karpers daar ook azen. Het antwoord komt een kwartiertje later. Met één ruk zit de waker strak tegen het startoog en blijft vervolgens staan. Louis reikt gretig naar het handvat van de rechterhengel en slaat hard aan voor zover dat nut heeft.
Na een lange dril - de vis moet van ver komen - verdwijnt de karper in het net. Een korte dikke spiegelkarper is de onze. Maar daar azen ze dus ook, aan de overkant!

Wat schetst onze verbazing als opeens twee mannen daar staan met de kennelijke bedoeling om daar te gaan vissen. Waar komen die nou zo opeens vandaan? Waarschijnlijk hebben ze te horen gekregen dat er hier in deze hoek gevangen wordt. Balen, vissen aan de overkant kunnen we nu wel vergeten.

We concentreren het vissen maar op het wijd, als er daar een beet komt dan is de kans op een dikke karper groter.
Toch vreet het wel een beetje als we de een na de andere karper aan de overkant gevangen zien worden. Maar ze zijn niet groot. Daarom houden we hoop dat op een van onze hengels toch een beet komt en dan kans maken op een van de grotere karpers. Maar het duurt maar en duurt maar... we hadden de hoop al opgegeven - gisteren gebeurde er ook al weinig - als dan toch een hengel afgaat. Het is een van de mijne.

Na het zetten van de haak voel ik via de hengel schokkerige zwembewegingen en dat doet vermoeden dat de gehaakte karper niet tot de grootsten behoort. Dichterbij gekomen verschijnt er een hoge karperrug boven water en niet zo lang daarna ligt de vis amechtig klaar om genet te worden. Zo, dat is er een zeg! Met grote moeite beur ik de spiegelkarper op de onthaakmat. Wat een beest, wow!

Hij is kort en gedrongen en het is een plaatje van een karper. Even een aantal fotootjes en de vis gaat weer retour. Met kalme staartslagen ploegt hij door de oppervlakte van het water, de rug er bovenuit stekend. Dat maakt deze dag goed, wat zeg ik, deze karper maakt deze hele trip goed als je kijkt naar de omstandigheden! Maar de koek is nog niet op. Een tweetal uren later krijg ik beet op de middelste hengel. Een korte dril volgt en al vlug ligt een niet zo grote schubkarper in het net. Ik werp vervolgens weer in en na de linkerhengel ook van vers aas voorzien te hebben loopt de waker weer tegen de hengel.

Verantwoordelijk hiervoor is een schubkarper van ongeveer dezelfde formaat als de vorige. Het lijkt er op dat er een schooltje van dat formaat schubs op de stek rondzwemmen. De karpers beginnen duidelijk op het wijd te azen. Later krijgt Louis een run en na deze vis heel even vast gehad te hebben schiet het beest los. De onderlijn blijkt het een centimeter voor de knoop begeven te hebben... als het aas weer ingeworpen is zijn we inmiddels tegen de avond beland. We verzoenen ons met de gedachte dat dit onze laatste beet is geweest voordat we morgen zullen vertrekken.

Maar dan. Louis krijgt als het al helemaal donker geworden is een strakke run op zijn linkerhengel. Ik sta al vlug klaar met het net en ga voor hem het water in. Met het licht van mijn hoofdlamp volg ik de strakke lijn naar het verdwijnpunt in het water. De karper zwemt zo'n twintig meter van ons af en langzamerhand komt hij nader. Een rug met een paar grote schubben er op verschijnt boven water en na een keer naastgeschept te hebben ligt hij dan toch veilig in het net. Ik kijk er in en weet niet wat ik zie. Een gigantisch vissenlichaam ligt uitgeteld naar adem te happen. Met grote inspanning hijs ik de karper op de mat. We staren vol ontzag naar het beest wat een karper moet zijn. Jongens, wat een rug! We wegen hem en komen tot de conclusie dat deze karper een nieuw PB voor Louis is. Geweldig! Proficiat maat! Later krijgt hij nog een run maar deze karper schiet los nadat de lijn even in de takken vastgezeten te hebben. Jammer.
De laatste ochtend is het rustig weer. Voor we gaan inpakken drinken we nog een laatste bak koffie en genieten we van de rust aan het water. Dan komt er waarempel nog een beet van de hengels van Louis. De waker kruipt langzaam naar de hengel toe, de hengeltop trekt krom en traag geeft de baitrunner zijn lijn af. Toch nog actie!

We waden door het nog immer aanwezige drek en Louis drilt zijn karper, terwijl ik naast hem sta met het net in mijn hand. Het gaat allemaal erg traag, kruipen lijkt het wel. Het duurt ook een eeuwigheid voor ie zich de eerste keer laat zien. Maar eindelijk is het dan zo ver. Een hoge rug vol schubben breekt door de waterspiegel. We zwijgen. Helemaal onder de indruk van deze schubkarper die zich met een paar staartslagen weer uit de voeten maakt. Rustig aan nu, geen gehaast. Tenslotte zwemt hij voor de hengeltop.

Als er geen gekke dingen gebeuren dan is ie de onze. Steeds dichter komt hij bij het net. Nog even. Een grote kolk. Ik zie de lijn van de rugvin afspringen. Weerzinwekkende momenten. Daar komt ie. Nog drie meter, nog twee, nog èèn.
Het moment dat deze geweldenaar het net in glijdt. Onbetaalbaar. Eèn van de redenen dat wij na al die jaren nog steeds op karper vissen.

De vis wordt getransporteerd naar de onthaakmat waar vervolgens het weeg- en fotomoment plaats vindt. Wat een karper. Een mooiere afsluiting konden we niet wensen! Als later de spullen op de boot gepakt zijn en we later na nog een kop koffie gedronken te hebben in de auto's terug naar Nederland rijden komen we nog in een verschrikkelijke onweersbui terecht en is voor korte tijd de omgeving wit van de hagel. Een afscheidscadeau typerend voor deze visvakantie...

Epiloog

Wat een slecht weer was het vooral die eerste dagen. Daardoor bleven de vangsten achter op wat normaal gebruikelijk is. Temeer ook omdat het die week ervoor ook bar slecht weer was en het veel te koud bleef. Er waren vissers bij die de hele sessie geblankt hadden. Ook die jongens die aan de overkant zaten kwamen wij op de steiger tijdens het inladen van de spullen weer tegen. Ze gooien hun visgerei gefrustreerd in hun busje en balen dat ze alleen kleine karpers gevangen hebben. Hier zijn ze niet voor naar Frankrijk gekomen!

Dan mogen wij erg blij zijn met die twintig karpers van ons tweeen, daarmee hebben we wel de meeste vissen gevangen van het meer die week. En bovendien hadden we elk een aantal dikke karpers. Brian en John hadden minder karpers maar wel waren die groot van formaat.

Onze algehele gevoel over Lac de Villedon is positief en deze trip is in ieder geval voor een herhaling vatbaar!
Meer lezen van de belevenissen van Tonnie Amelink? Bezoek dan zijn website www.karperjagertwente.nl!
Bekijk dit betaalwaterMeld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van The Carp Specialist in uw mailbox!

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Onze brochure

Vraag onze brochure aan en deze belandt bij u thuis op de deurmat.

Ontdek

Bas

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer informatie over dit betaalwater? Neem dan gerust contact met ons op

NL+31 344 66 48 06
BE+32 280 87 432

Whatsapp+31 6 556 88 912

Daarom boekt u bij The Carp Specialist

vissers hebben ons al beoordeeld

Algemeen
Faciliteiten
Ons aanbod
Begeleiding
Uw professionele karperreisbureau
Ruime keuze aan betaalwateren
Al tevreden vissers geholpen
De grootste community karpervissers

Deze karpermerken gingen u al voor!