Nr. 1 expert in karpervisvakanties

28 juli t/m 4 augustus 2012: Sessieverslag van Nicky op Etang de la Livardière!

Na een lange vermoeide rit in de nacht van vrijdag op zaterdagnacht kwamen we rond 8uur 's morgens eindelijk aan bij het water. Daar troffen we Bas aan die op het punt stond om te vertrekken na 2 jeugdweken...
Nadat we even kort met Bas hadden gesproken wilden we een rondje om het water lopen om de stekken te bekijken...
Enthousiast begonnen we te lopen, maar na een paar honderd meter besloten we toch maar terug te lopen richting de auto.
Nadat we de boilies in de vriezer hadden gelegd hebben we besloten de zoektocht naar een mooie stek met de auto voort te zetten, omdat een rondje om het water te lopen een dagtaak is.
Nadat we stek 21 t/m 13 hadden bekeken ging onze voorkeur direkt uit naar stek 14. We hebben toen ook niet meer verder gezocht, maar zijn terug gegaan naar de lodge in de hoop dat niemand anders de zelfde stek wilden bevissen als ons... dit was gelukkig ook niet het geval. Nadat we nog even met de andere vissers hebben gesproken bij de lodge kwam Bernard (de beste Fransman die er bestaat) die ons vertelde dat we naar onze stek konden gaan om vol spanning aan onze visweek te beginnen.
Vol goede moed werdt de overbeladen auto uitgeladen zodat we konden beginnen met het opzetten van de rodpods, tenten en onze stretchers. We hebben toen nog even het water goed bekeken om ons te bedenken hoe we deze week gingen aanpakken. Toen we ons plan van aanpak hadden bedacht zijn we het water op gegaan en hebben de markers uitgezet... toen de rest op zijn plaats stond zijn we rustig begonnen met het klaarmaken van de hengels.
Laat op die avond werden de lijnen nog uitgevaren, toen dat was gebeurd zijn we uitgeput op onze stretchers gaan liggen, waarna we snel in slaap zijn gevallen. Dit mocht helaas niet lang duren, we werden al snel gewekt door een volle run. Tot grote ergernis bracht dit geen vis op de mat. Nadat we slaperig en vermoeid onze lijn weer hebben uitgevaren proberen we snel weer te gaan slapen. Helaas duurde dit niet langer dan 2 uurtjes toen werden we gewekt door de volgende pieper die hard begon te schreeuwen.
Ook deze run was helaas zonder resultaat en we besloten toen ook geërgerd dat we te moe waren voor deze onzin en haalden de lijnen binnen... Nadat we een paar uurtjes heerlijk hebben geslapen werden we wakker door een hevige regenbui....Dit weer hebben we benut om te bedenken hoe het mogelijk was dat er 2 runs achter elkaar werden misgeslagen, dit gebeurt zelden of nooit.
We kwamen al snel op het idee om de onderlijnen aan te passen en op onze eigen manier te gaan vissen, dit deden we de eerste nacht niet omdat ons werd verteld dat we met een zeer lange hair van ongeveer 1,5 cm moesten vissen. Deze lengte van de hair leek ons al direkt erg lang, maar toch probeerden we het uit omdat we niet bekend waren met dit water. We zijn dus snel overgestapt op onze eigen vertrouwde manier en we zijn gaan vissen met een korte hair... Snel bleek dit een betere taktiek: onze eerste vis kwam tegen 22.00 op de kant....Een mooie spiegel van 24 pond was het resultaat.
Een paar uur later na wat loze piepjes mochten we na een kei harde run de volgende vis landen, dit bleek een mooie spiegel van 20 pond (klein maar fijn). Nadat we een paar foto's hebben genomen zetten we de vis snel terug en varen de lijn opnieuw uit. We roken nog even een sigaret en dan gaan we tevreden weer op de stretcher liggen met de bedoeling om weer te gaan slapen. Toch vraag ik me nog steeds af hoe het kon gebeuren dat ik 2 volle runs achter elkaar miste... Zou het dan toch aan een te lange hair hebben gelegen? Eigenlijk moest dit wel de oorzaak zijn want vanaf dat we onze hair hadden aangepast hadden we binnen 2 uur 2 leuke visjes geland... Langs mij lagen mijn vriendin en de hond alweer lekker te slapen en ik besloot om dit nu ook echt te gaan doen en ritsten mijn slaapzak dicht... toen ik nog niet goed en wel lag begon het buiten alweer te piepen, bij de eerste 2 piepjes blijf ik dan ook gewoon lekker liggen want er gebeurd verder ook niks en het blijft ook opeens weer gewoon stil totdat we een kleine 10 min later met z'n tweëen rechtop in de tent zitten!
Weer een mooie run....Snel trek ik mijn schoenen aan en loop naar mijn hengel en sla aan. Ik voel de vis hard trekken en hoor de slip van mijn molen werken tot ik ineens helemaal geen weerstand meer voel en de lijn gewoon kan opdraaien. Verbaasd maar ook een beetje geërgerd kijk ik mijn vriendin aan die ondertussen langs me stond met het schepnet in de hand... even dachten we samen dat er weer een vis was verspeeld, maar gelukkig werd er opeens weer flink getrokken vanuit het water. Een leuke dril van bijna een kwartier was het gevolg..Allebei dachten we dat het een kleine vis zou zijn omdat deze meestal harder vechten dan de dikke vissen...alweer zaten we er langs en werden we verrast door een hele mooie spiegel van net geen 40 pond... Zo de eerste 40'er was binnen!
Eindelijk kan ik met een goed gevoel gaan slapen en alle twijfels die ik had over mijn systeem waren ook direkt voorbij... de vis was mooi gehaakt en is zonder problemen binnen gehaald terwijl er toch flink wat kracht in het beest zat, dit is voor mij het bewijs dat het allemaal goed zat kwa onderlijn enzo. Na een paar uur heerlijk slapen werden we wakker van Bernard die even kwam buurten, toen hij hoorde van onze vangsten was hij erg benieuwd naar de foto's die we samen hebben bekeken op de laptop. Toen we samen wat zaten te drinken voor de tent had ik het met Bernard erover dat we de hengels er zo uit gingen halen om de stekken wat rust te geven. Hij vertelde ons toen ook dat dat een goede keuze was omdat er overdag eigelijk niks of zeer weinig werdt gevangen.
Het was 11.30 toen Bernard richting zijn auto liep en wou gaan beginnen met het schoonmaken van de WC's toen mijn pieper opeens een paar korte piepjes gaf. Direct draaide Bernard zich om en kwam terug gelopen. Al snel volgde een mooie run, ook hier leek niet veel sport in te zitten omdat de vis gewoon recht op ons af kwam zwemmen .Al snel was de vis aan de kant maar wat ik ook probeerde, het lukte niet om de vis boven te krijgen. Na vele keren langs de kant heen en weer gezwommen te hebben mochten we eindelijk zijn rug zien... Woww was het eerste wat Bernard zei "that's a really big fish" zei hij lachend en we konden alle 3 niet wachten tot we hem mochten wegen...Na nog wat tegenstribbelen gaf de vis zich over en liet hij zich het net in trekken. Het was een super mooie schubkarper, snel werdt de haak eruit gehaald en werden de nodige foto's genomen.Toen de vis aan de weegschaal werd gehangen en deze direkt richting de 21kg schoot sprong Bernard letterlijk en figuurlijk een halve meter de lucht in en riep dat dit het nieuwe record was wat betreft de schubkarpers, volgens hem was de zwaarste schubkarper wat er gevangen was 18 kg. Hij had deze vis zelf nog nooit gezien en dacht dus ook dat dit er één van de nieuwe uitzetting... hij beloofde mij een kado te brengen voor het verbreken van het record dat op 18kg stond....de volgende avond staat Bernard voor onze tent met een ijskoude fles champagne!
We hebben samen nog even de foto's bekeken en toen ben ik met Bernard samen naar de lodge gereden waar ik even nieuwe boilies ben gaan halen in de diepvries... toen ik terug ben gelopen en aankwam op onze stek viel mijn oog direct op mijn vriendin die met een kromme hengel langs mijn rodpod stond. Alweer een vis, ze had de vis al goed moe gemaakt dus ik kon meteen het net pakken om haar te helpen de vis uit het water te halen deze was helaas geen 21 kg maar toch was het een mooie vis om te zien...een kleine spiegel van ong 14 pond werd er op het lijsje bij geschreven...
We hebben toen alle lijnen binnen gedraaid en zijn naar de winkel gegaan om boodschappen te doen. Toen we terug kwamen op onze stek hebben we wat boilies gecrusht zodat we deze samen met wat grondvoer met de voerboot richting onze markers konden varen om zo onze voerplekken actief te houden. Die avond werden rond 22.00 de lijnen uitgevaren en toen dat gebeurd was zijn we gaan liggen en hebben een film opgezet, die we ongestoord en zonder gepiep konden afkijken... ook de rest van de avond en nacht was het zeer rustig en hebben we niks meer gehoord tot een volgende vis zich melde dit was rond 3.30...Na een leuke dril had ik een spiegel in de weegzak van 22 pond.
De volgende ochtend werden we onder het ontbijt gestoord door een mooie spiegel van maar liefst 15kg die er hard vandoorging met mijn boilie. Toen de vis op de foto was gezet en de weegzak had gezien zetten we hem weer terug en gingen we verder met ons ontbijt, daarna werden de andere lijnen ook binnen gedraaid en hebben we de stekken voorzien van flink wat grondvoer met een aantal boilies in de hoop dat de vis op onze stek bleef... We besloten 's middags om allebei 2 hengels mee te nemen en een paar uurtjes op het kleine meer te gaan vissen. Vis vangen is leuk, maar op dit meer ging het wel erg hard. De eerste lijn lag mischien 5 minuten in het water toen ik de eerste run kreeg, een mooie kleine spiegel werd geland.
De tweede spiegel melde zich een kleine 5 minuten later gevolgd door een schubje op de andere hengel... 20 min later waren er 7 kleine sterke karpertjes geland en besloten we maar terug te gaan en in de zon te gaan liggen, voor de mensen die veel willen vangen en een echte sport willen beleven zeker een aanrader, je gelooft het pas als je er zelf gaan zitten want ik heb dit nooit eerder meegemaakt zoveel vis in nog geen 30 minuten.
We hebben de rest van de dag genoten van de zon en zijn gaan winkelen... rond half 22.30 werden alle lijnen weer uitgevaren en werd er een film opgezet. Tegen 1.00 was het 1 van de piepers van mijn vriendin die herrie begon te scheppen en ze haalde een mooie spiegel van ongeveer 20pond uit het water. De vis hong nog aan de weegschaal toen ik op 1 van mijn hengels een kei harde run kreeg,met als gevolg een leuke maar lastige dril van 20 min. Deze vis deed er alles aan om niet in het net te komen en zocht een lastige plek op waardoor het voor mij best lastig werd omdat mijn lijn door de struiken liep..
Ik had best een beetje angst dat ik deze vis niet ging binnen krijgen want hij bleef maar langs de kant gaan waardoor mijn lijn door de stuiken en langs een boom schuurde, toch lukte het om ook deze vis binnen te halen en al snel werd duidelijk dat alle moeite niet voor niks was geweest want de weegschaal bleef staan op 16.9 KG.
Deze nacht zal ik niet snel vergeten omdat we in totaal 4 mooie spiegels binnen mochten halen met gewichten van 10kg-16.9kg-17kg... en de vis die het helemaal mooi maakte woog een mooie 20.6 kg. Deze spiegel was gewoon super gaaf zonder beschadigingen en doordat hij flink heeft gevochten was hij zo moe dat hij zeer mooi op de foto kon worden gezet!
Er werd op de 6de dag veel verkast door andere vissers en ook kwamen er nieuwe franse visser tegeover mij te zitten,en de jongens die rechts van ons viste hadden al 3dagen geen vis meer gezien...(erg lullig)...Omdat ik hun ook graag een vis gunde heb ik een aantal van mijn boilies naar hun gebracht en ik heb tegen hun gezegd dat ze op mijn marker mochten vissen om zo mischien toch vis te vangen... helaas lukte dit niet.
De nieuwe vissers aan de overkant werden een beetje er fanatiek met een grote roeiboot en ook hadden ze het uitgevonden om met een stok te gaan peilen. Nadat ze een uur hebben geroeid en het halve water hadden gehad hebben ze nog 4x markers geplaatst en weer verplaatst... Door deze Franse vrienden was het op onze stek in 1x afgelopen en was er geen vis meer te bekennen (niet gek). Ondanks alles mocht ik nog als afscheids kado een spiegel van dik 13kg landen...
Er waren deze week zeer weinig karpers gevangen, ik had deze week zonder de vissen op het kleine meer 14 karpers weten te vangen waarvan er 2 zijn binnen gehaald door mijn vriendin... de andere vissers hadden deze week max 4 vissen en sommige nog minder, dit lijkt me erg vervelend omdat je toch 800km rijdt met de hoop een aantal mooie vissen te vangen.
Ook bij Maikel en Kim wou het gewoon echt niet lukken ondanks zei het water al 2x eerder hebben bevist en dus echt wel weten wat ze hier wel en niet moeten doen... voor hun was het deze week echt PECH hebben want de 2de dag hebben ze tot 12uur 's nachts op het ziekenhuis gezeten omdat Kim was uitgeschoten en een boilienaald diep in haar hand had, en dan ook nog eens de pech dat de vissen niet willen bijten. De laatste nacht maakten bij Maikel wel nog een hoop goed doordat hij zijn PR mocht verbreken met een mooie spiegel van 35 pond.
Al met al was het voor mijn vriendin en mij een leuke week met bijna alleen maar dikke vissen en veel zon. Over het water kun je maar 1 ding zeggen... Super en het mooiste van Etang de Livardière blijft de beheerder Bernard!
Bekijk dit betaalwaterMeld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van The Carp Specialist in uw mailbox!

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Onze brochure

Vraag onze brochure aan en deze belandt bij u thuis op de deurmat.

Ontdek

Bas

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer informatie over dit betaalwater? Neem dan gerust contact met ons op

NL+31 344 66 48 06
BE+32 280 87 432

Whatsapp+31 6 556 88 912

Daarom boekt u bij The Carp Specialist

vissers hebben ons al beoordeeld

Algemeen
Faciliteiten
Ons aanbod
Begeleiding
Uw professionele karperreisbureau
Ruime keuze aan betaalwateren
Al tevreden vissers geholpen
De grootste community karpervissers

Deze karpermerken gingen u al voor!