Nr. 1 expert in karpervisvakanties

Karpervissen op Old Pollard Lake in maart 2019!

Vismaten Timon & Thimon kregen in het vroege voorjaar de viskriebels en wisten een paar dagen vrij te regelen op het werk om hun eerste karpervisvakantie van 2019 in te plannen op Old Pollard Lake... onderstaand leest u alles over hun belevenissen!

Vroeg in het voorjaar naar Frankrijk is iets waar ik altijd enorm naar uit kijk. Vissen op karper doe ik dan ook bij voorkeur het liefst in de koudere maanden. Vaak is het op de betaalwateren, en dan met name de moeilijke wateren nog heerlijk rustig. Buiten dat vis ik gewoon graag in de koudere seizoenen omdat mijn aanpak heel anders is dan die van de gemiddelde visser. In de koudere seizoenen komt mijn visserij gewoon het beste tot zijn recht. De karpers hebben dan veelal behoefte aan eiwitten en voedsel dat snel verteert. Vaster voedsel zoals boilies of tijgernoten komen bij mij (in grotere hoeveelheden) pas weer rond de zomer periode aan bod. Boilies gebruik ik wel met lage watertemperaturen, maar dan in veel kleinere hoeveelheden en andere diameters dan de meeste vissers doen. Maar daarover later meer.

De reis begint op maandag ochtend 4 maart al super vroeg om 03:30 uur als ik mijn vismaat Timon van huis ophaal. Hij staat al klaar met al zijn spullen als ik in de vroegte bij zijn huis arriveer. We gooien snel zijn spullen in de auto en vertrekken richting het Franse land. De reis verloopt heerlijk soepel en zonder enige problemen of files. Altijd fijn als het lekker meezit. Onderweg hebben we wel bakken met regen en keiharde wind. Maar ach, we zitten droog! Na een paar bakjes koffie en inmiddels een ruime 400 kilometer verder komen we aan in het dorp Linay waar Old Pollard Lake gelegen is. Vanaf mijn woonplaats Zwolle is het op zeer comfortabele reisafstand van maar 412 km. Ideaal voor een weekend of midweek sessie. Wanneer we aankomen op Old Pollard Lake is het hek nog gesloten. Beheerder Jos is nog nergens te bekennen waarop we besluiten eerst maar even wat boodschappen te gaan halen. We laden onszelf even op met een lekker ontbijtje van de supermarkt en vertrekken vervolgens weer terug naar het water. Daar aangekomen staat het hek voor ons open en zien we Jos al druk in de weer met zijn trekker om op het terrein het één en ander in orde te maken. Nog voordat we richting onze stek willen gaan zien we al dat het terrein rondom het water praktisch onbegaanbaar is met de auto. Het water staat ruim buiten zijn oevers waardoor het gras helemaal verzadigd en onbegaanbaar is.

Beheerder Jos weet raad en brengt met zijn trekker met aanhanger onze spullen naar de stek toe. Kijk! Dat is service. Daar worden we vrolijk van. Eenmaal aangekomen op onze stek ordenen we onze spullen en richten we het huisje in dat de komende week ons ‘huis’ is.

Inmiddels is het nog veel harder gaan regenen en waaien. Op dit moment is het geen doen om stekken te zoeken en uit te varen met de voerboot. We besluiten maar even een bakje koffie te gaan drinken en te wachten totdat het iets beter weer is geworden. Inmiddels na dik twee uur rigs knopen en een paar koppen koffie verder klaart het weer ietsje op. We besluiten de voerboot op het water te gooien en te gaan zoeken naar interessante stekken. Al snel komen we er achter dat de watertemperatuur aan de oppervlakte rond de acht graden zit. Op de bodem nog iets lager wat ons dwingt om voorzichtig aan te doen met de hoeveelheid voer en onze tactiek.

Na een tijdje rondvaren met de voerboot komen we er achter dat de bodem van het meer weinig interessante taluds of andere oneffenheden heeft. De bodem is grotendeels vlak en loopt her en der heel langzaam op en af. We doen nog iets meer moeite en steken wat extra tijd in het zoeken naar stekken. Uiteindelijk stuiten we op een paar kleine kuiltjes en bultjes in het bodemverloop. Plekjes die letterlijk nog geen vierkante meter groot zijn. Daar moet het gebeuren. Op een bodem met zo weinig oneffenheden zijn dit vaak de plekjes die het doen!

Op een aantal van de kleine plekjes is er vlak boven de bodem ook al een symbool te zien op de dieptemeter. Dit kan betekenen dat er al vis aanwezig is op de stek. Nu is het alleen nog de kunst om de vis ook aan het azen te krijgen. We besluiten niet zes maar vier hengels in te leggen zodat we de lijndruk ook reduceren. Op betaalwater waar druk gevist wordt kan dit een waardevolle truc zijn om de vis meer vertrouwen en rust te geven. Uiteindelijk zal dit resulteren in meer aanbeten. Ieder procentje winst dat ik in mijn visserij kan pakken grijp ik altijd met beide handen aan.

“Op veel betaalwateren zijn het de kleinste details die het verschil maken!"
Thimon Dokter

Nu we de plekjes voor de rigs definitief gevonden hebben kunnen we ons concentreren op het voer. Speciaal voor de wintervisserij maak ik graag gebruik van licht verteerbaar aas zoals speciale winter boilies. Daarnaast zijn groundbait met wat hennep en maden ook ingrediënten die ik in de winter altijd meeneem. De boilies die ik hiervoor graag gebruik zijn van het aasmerk Originals in de smaak Milky banana. Deze boilies bevatten esterflavours, melkeiwitten en een poederadditief genaamd: Milk B. Even kort gezegd: bestanddelen die in koud water zeer goed uitlekken. Precies wat je nodig hebt voor een sessie zoals deze. Attractief aas werkt in de winter namelijk erg goed voor het uitlokken van een aanbeet.

De rigs zijn voorzien van aas, het voer om er bij te voeren is klaar en de voerboot staat warmgelopen op de steiger te wachten tot hij aan het werk mag. Het is tijd om de hengels uit te varen. Zeer secuur doen we dan ook ons best om de hengels ‘spot on’ te krijgen. Het liefst doe ik altijd alles zo secuur mogelijk zodat het vertrouwen hoog blijft. Immers is vertrouwen erg belangrijk in mijn visserij.

Onderweg vanuit de voerboot naar de bodem zijn er altijd voedseldeeltjes die blijven ‘zweven’. Deze deeltjes worden door de aanwezige witvis dankbaar opgegeten. Daarnaast heb je te maken met brasem en zeelt die ook in deze koude periode graag hun voedsel meepakken. Daarmee rekening gehouden blijft er voor de karper een bescheiden hapje over. Dit eten ze makkelijk op wat vervolgens resulteert in een aanbeet.  Dat gezegd hebbende liggen inmiddels de hengels op hun plek en kan het wachten beginnen.

’s Avonds zitten we in ons huisje gezellig wat te drinken en genieten we van onze rust. Voor de rustzoekende visser is Old Pollard Lake zeker aan te raden. Het ligt midden tussen de landerijen waardoor het zowel overdag als ’s nachts heerlijk rustig is. Op een paar brasems na verloopt de avond rustig. We leggen de hengels weer secuur in voor de nacht. Pas rond middernacht om een uur of drie meld de eerste karper zich. De aanbeet is overduidelijk met een mooie run. Zoals we dat graag horen als we een aanbeet hebben.

Nadat we de karper zijn vrijheid weer hebben terug gegeven leggen we de hengel weer keurig op zijn plek terug. Het is erg belangrijk dat de rig weer exact in hetzelfde kuiltje komt te liggen. Des te secuurder je vist, des te meer beet je krijgt. Op betaalwateren zeer belangrijk om een goed resultaat neer te kunnen zetten. We duiken vervolgens ons bed weer in en proberen nog wat uurtjes slaap mee te pakken. Immers duurt de ochtend al niet zo lang meer. ’s Morgens bij het eerste ochtendlicht is het alweer raak. Wederom een leuke schubkarper van waarschijnlijk de nieuwe uitzetting heeft zich vergist in de scherp geplaatste rig. Twee vissen op de eerste nacht zijn we tevreden mee. Een goed aanknopingspunt om op verder te bouwen.

Inmiddels nadat we de vis hebben terug gezet heeft het vroege ochtendlicht plaats gemaakt voor het normale daglicht. De vogels fluiten weer en er is alweer een stuk meer leven in de brouwerij. We drinken samen een kop koffie en praten even na over de afgelopen nacht. Meteen actie met twee vissen is een teken dat we qua locatie en tactiek goed bezig zijn. Tijd om het wellicht nog beter te doen. We varen de lijn weer opnieuw uit en wachten geduldig af. Inmiddels is Timon druk met het voorbereiden van een stevig ontbijt. Na een toch wel zware eerste nacht is dat wel nodig. Wanneer we net begonnen zijn aan ons heerlijke gebakken ei gaat er weer een hengel vandoor. Net alsof ze het weten! Altijd hetzelfde liedje. Na een stevige dril is het wederom een vis van de nieuwe uitzetting. Goed om te zien dat de nieuwe karpers het goed doen en er qua gezondheid keurig uit zien.

Nadat de vis weer terug is gezet gaan we verder met onze routine. Rigs klaar maken, de voerboot klaarzetten en weer uitvaren. Alles moet meteen weer op scherp liggen. Gek genoeg blijft het de hele dag stil. We hadden verwacht na een nacht en ochtend met redelijk wat actie dat de loop er wel in zou komen. We kunnen niet echt verklaren waarom het rustig is gebleven dus we wachten nog maar even geduldig af. ’s Avonds wanneer we in ons huisje naar een dvd zitten te kijken volgt er weer een aanbeet.  Althans, dat dachten we. Een brasem komt ons begroeten. Helaas! De nacht verloopt ook erg stilletjes en het is pas weer de volgende ochtend wanneer de boel weer tot leven komt. Meteen bij het eerste ochtendlicht is het weer raak. Dit keer een betere vis in de vorm van een ruime 15 kilo schub. De vis geeft een fantastische dril en geeft zich niet zomaar gewonnen. Uiteindelijk is hij toch de klos en ligt hij in het net.

Terecht dat Timon blij is want een vis van meer dan 15 kilo in het vroege voorjaar is gewoon erg mooi om te vangen. Een prima resultaat met een watertemperatuur van krap 8 graden. Fanatiek als we zijn vissen we stug door ondanks het dramatisch slechte weer. Heel af en toe is het eventjes droog. Verder waait het continu erg hard tot stormachtig aan toe. Geen ideale omstandigheden voor een voorjaarsessie met een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden. Maar goed, opnieuw wordt de lijn uitgevaren en wachten we weer af tot de volgende aanbeet. Tot onze verbazing laat die niet lang op zich wachten als Timon wederom geluk heeft met de volgende aanbeet. Een prachtige spiegelkarper ligt na een stevige dril in het net te glimmen. Zijn dag kan niet meer kapot.

Na het fotograferen en terugzetten van de mooie vis genieten we even van ons middag eten. Na het vangen van een paar dikke vissen gaat dat er wel in. Het blijft vervolgens even rustig bij de hengels dus we hebben even lekker de tijd om ons weer op te laden. Voordat we het weten begint inmiddels de avond alweer te vallen en maken we ons op voor de komende nacht. Alle hengels liggen nog keurig in en daarom besluiten we daar ook niets meer aan te doen. Rust op de stek is belangrijk. We laten de vis rustig het werk doen.

Pas de volgende ochtend krijgen we weer actie na een nacht met ontzettend harde wind en regen. Het is maar goed dat we deze week in een huisje zitten in plaats van een tent. Een beetje beschutting is geen overbodige luxe. Maar goed, een schub waarschijnlijk van de nieuwe uitzetting heeft zich gemeld. Een vis die zo te zien blaakt van gezondheid. Leuk om te vangen en te zien dat het goed gaat met het nieuwe bestand! Altijd een prettig gegeven voor de watereigenaar die investeert in een mooi visbestand. Afgelopen december zijn er dan ook maar liefst 98 verschillende  karpers uitgezet op het meer met een gewicht tussen de 7,9 en 11 kilo. Allemaal stuk voor stuk prachtige vissen. Na een korte fotosessie mag de schub inmiddels  weer zwemmen en maken we de hengel weer klaar voor vertrek.

Echter veel tijd voor het uitvaren van de lijn krijgen we niet want nog voordat de hengel er opnieuw in ligt gaat de volgende er alweer vandoor. Dit keer wederom een vis van een beter kaliber en waarschijnlijk het oude bestand van Old Pollard Lake. Een schub in de dertig pond categorie is de buit voor Timon. Hij valt met zijn neus in de boter deze week… Ik mag wederom een prachtige schub op de foto zetten.

De ochtend waarop we weer huiswaarts keren is inmiddels ook aangebroken en we beginnen ondertussen met onze spullen vast in te pakken. Met het slechte weer geen feestje om te doen. Maar ja, het moet toch gebeuren. Ondertussen we de spullen aan het opruimen zijn gaat er wederom bij Timon een hengel vandoor. Duidelijk is wel wie er deze week aan het winnen is. Uiteraard vissen wij geen wedstrijdje maar de hengels hebben gesproken. Na wederom een sterke dril ligt er een spiegel blakend van gezondheid in het schepnet. Een vis met potentie zo aan het buikje en zijn gezondheid te zien. Helemaal niets mis mee! We kunnen terugkijken op een goed resultaat voor een ijskoud weekje vissen met slecht weer in  begin maart!

Al met al hebben we prima genoten van ons verblijf op Old Pollard Lake en hebben we prachtige vissen gevangen. In de omgeving is genoeg te doen en moois te zien. Direct in de buurt op een paar kilometer afstand zijn supermarkten en andere faciliteiten te vinden. Ideaal voor als je nog even snel iets moet hebben of gewoon dagelijks je boodschappen wilt doen. Voor natuurliefhebbers is er trouwens ook meer dan genoeg te zien. Het is er rijk van dennenbossen en er is een hoop wild te zien. Kortom, geweldig om eens naar toe te gaan.

Tot de volgende keer!

Thimon en Timon

Tot de volgende keer!

Thimon en Timon

Bekijk dit betaalwaterMeld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van The Carp Specialist in uw mailbox!

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Onze brochure

Vraagonze brochure aan en deze belandt bij u thuis op de deurmat.

Ontdek Old Pollard Lake

Bas

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer informatie over dit betaalwater? Neem dan gerust contact met ons op

NL+31 344 66 48 06

Ons aanbod
9,3
Begeleiding
Al bijna 10 jaar boeken wij meerdere malen per jaar zowel privé met familie en vrienden, maar ook zakelijk voor onze (boilie)testsessies met teamleden en weekjes vissen met onze klanten via The Carp Specialist. Wij zijn daardoor op vele bestemmingen geweest in zowel Nederland, België, Frankrijk en Italië. Altijd is het perfect geregeld, of we nu 1 of 2 stekken boeken, een weekendje of een hele week een water exclusief afhuren, het is altijd goed georganiseerd door Bas en Jeroen en goed geregeld met de watereigenaren. Perfecte locaties, wateren met een mooi en groot visbestand en een grote keuze in water, bestand, faciliteiten en rij-afstanden, keuze genoeg! Omdat wij ook wel eens wat extra’s als we met een hele groep zijn er iets dan iets voor de hele groep 'geregeld' moet worden – BBQ of materiaal is een belletje met Bas of Jeroen voldoende. Het is ook fijn dat ze altijd gewoon te bereiken zijn of dat ze je op korte termijn even terugbellen. Ook voor advies en informatie vooraf, mbt het water waar je heen wilt staan ze altijd klaar. The Carp Specialist – 5 Stars of Quality!
Hans & Quint Ramerman
Uw professionele karperreisbureau
Ruime keuze aan betaalwateren
Al 55.374 tevreden vissers geholpen
De grootste community karpervissers

Deze karpermerken gingen u al voor!