Nr. 1 expert in karpervisvakanties

Sessieverslag Harrie & Bert - karpervissen in Frankrijk op Etang de la Livardiere van 7 t/m 14 mei!

6 mei 2016 Stadskanaal.
Zomaar een getal. 1953
Toch maar weer naar het Etang de la Livardière. Omdat het zo mooi is, ook als je niet vangt kun je genieten.
We willen graag eind april maar dat lukt niet. Dus gaan we vissen van 7 t/m 14 mei. Wel besluiten we om op 6 mei te vertrekken i.v.m. de afstand en dan ter plekke maar in een hotel overnachten. Zodat we fit op de stek aankomen in de morgen. We reizen via Rouen om de files bij Parijs te ontwijken. Bert kent heel veel Fransen. Ze zwaaien naar hem, of zoiets. Het is mij niet helemaal duidelijk. Bert merkt het niet en blijft gewoon op de middelste baan rijden zodat ze er links en rechts voorbij kunnen. Lekker relaxed, ongeveer 100 km per uur.
We willen er om 10.00 uur zijn omdat Bernard dan aanwezig is. Als je om 12.00 uur komt, zoals Bas aangeeft, zie je Bernard de hele week niet.
Wel gaan we vrijdagavond naar het meer om even te kijken en eventueel te praten met de aanwezige vissers. Wie weet, hebben ze informatie waar we iets mee kunnen. De door Bert ingevoerde coördinaten brengen ons nou niet direct op de plek van bestemming maar met de aanwijzingen van Bas en de herkenning van de omgeving komen we gewoon op de juiste plaats. En daar hebben we toch even een klein probleem.
De poort is gesloten maar dat kunnen we gelukkig oplossen. Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan. We willen toch graag even spreken met de mensen die er nu zijn en volgens de lijst zijn alle stekken bezet.
Toch is het weer anders.
Het meer is volledig afgehuurd door Cipro en er hebben dus maar 4 mensen gevist, waarvan 1 man inmiddels is vertrokken. Onze stek is vrij en de huurder heeft geen bezwaar als we slapen op stek 3 waar we gaan vissen en dus alvast de tent opzetten. Uiteraard blijven we van het water af, niet voeren, verkennen of vissen. Hij vindt het zonde van de hotelkosten en wij zijn blij. Praatje gemaakt met de mannen en ze hadden redelijk gevangen.
Verder konden ze ons vertellen dat de paai begonnen is. Shit.
Triple B speelt een rol, linksom of rechtsom. Dit keer geen boilies maar een Bert Brands Bus om er te komen en om in te slapen. Bert dus. Ook de bus heeft natuurlijk een km stand, 243873 bij vertrek in Stadskanaal. Hier zijn achteraf wat twijfels over.

Zaterdag 7 mei

De eerste visdag, 7 uur wakker, dus koffie en ons kampje opbouwen.
Om 10.00 uur naar de Logde om de papieren af te geven en kennis te maken met de andere vissers. Leuk om Bernard weer te zien en hij herkent ons nog van de vorige keren. Hij verteld dat hij in 1951 is geboren, ik weet niet waarom hij het verteld. Zelf ben ik van 1952, een veel beter jaar natuurlijk. Hij denkt van niet.
Zo nu alleen nog aan de vissen denken, terug naar de stek. Het water verkennen met de rubberboot, dieptemeter en de visstekken vastleggen met GPS. Wat een verwende visserij. Soms moeten de puntjes op de i en soms er naast. Er is altijd een keuze.
Als alles er in ligt een beetje opruimen en alles klaarmaken voor wat er kan komen. S’Middags gaat er 1 hengel in met een pop-up. Hij ligt niet naar wens en ik draai hem binnen. Dat levert een snoek op. Voor straf hadden we hem op moeten eten maar ik heb hem toch maar weer teruggezet.
Tijdens de avonduren word ik onaangenaam verrast door een brasem. Ondanks dat we gewoon geslapen hebben zijn we niet fit en gaan we vroeg slapen. We hopen natuurlijk op vis vannacht.

Zondag 8 mei

We mogen uitslapen, waardeloos.
Rond 8 uur koffie met koek, het ontbijt komt later. Ergens rond 10,45 uur krijgt Bert een keiharde run waar hij vervolgens heel voorzichtig mee omgaat, de hengel mag maar een heel klein beetje krom. Zelfs voor de foto wil hij er niet aan trekken.
Komt hij met een verhaal dat hij vastzit. Dus in de boot en er naar toe. Hij krijgt alles terug maar geen vis, die is er af. Wel krassen op z’n kop van de takken waar we hard in worden geblazen door de wind. Bert weet wel hoe de vis er uit zag, het was de grootste van het meer. Waarvan Akte.
Op nieuw uitvaren en dan wil hij puzzelen en dat vind ik wel een goed plan, ga ik ook doen tot de lunch. Brood met een gehaktbal, daarna een dutje.
Om een uur of 15.00 wil Bert alles opnieuw uitvaren. Alles weer vers en anders, 2 hengels verplaatsen naar een minder logische plek. Wie weet?
Vandaag een Duitse schnitzel. Dat gaat er wel in. Wij weten wel wie dit ook zou lusten Ha –ha. Moet hij maar meegaan vissen.
Verder doe ik een experiment met een lijnclip waarbij er zo weinig mogelijk snoer door het water gaat, ik weet ten tijde van dit schrijven dat het deze keer niets oplevert. Slapen.

Maandag 9 mei

Om 2.15 uur word ik bruut gewekt door een brasem op hengel 3, hierbij breekt mijn hengeltop. &^%%@#&*&*@@##!!*&. Ik wil er niet over praten. Om 6,30 uur weer een brasem op hengel 3, stek 4 op HB-DN. ( voor de kenners onder ons). Foute stek dus. Na de koffie alles er uit en opnieuw beginnen, op zoek naar de plekken die ons aangereikt zijn. Niet ongeveer maar beter. Hengel 1 ligt nu rechts van het eiland N47.91642/ E0.10202 met HB. Hengel 2 ligt links voorbij het eiland N47.91703/ E0.10194. Hengel 3 gaat wijd op N47.91715/ E0.10251. En dan hebben we nog een plekje over N47.91664/E0.10333. Wil een mens nog meer informatie. Alleen voor de verwende visser, een normaal mens gooit hem gewoon ergens neer.
Het regent de hele morgen en het waait, vistechnisch wel goed weer, maar als mens wil je iets anders.
Bert gaat boodschappen doen, ik vraag me af waar. Het duurt even. Hij moest ook nog naar de wc en dat kan natuurlijk ook lang duren. Met alle hengels op de plek kan ik genieten van het getik op het screenhouse. Ha-ha mooi ding.
De regen blijft en rond 18.30 uur komt er weer z’n geweldige brasemrun. Hij spartelt zelfs tegen. Wel zijn alle vissen keurig gehaakt in het dikke midden van de onderlip, dat hebben we dus goed voor elkaar. Nu nog karper op de mat. Na het eten de noodzakelijke dingen doen.
Met een medevisser op stek 6 gesproken die ver op mijn stek wil vissen en alvast aan het voeren was. Hij vond het wel normaal omdat ik de achterkant van het eiland toch niet kon bevissen. Ik denk anders en vind dat hij op zijn eigen 2 hectare plek genoeg heeft. Hij viste voorbij mijn stek en bij een aanbeet is het niet ondenkbaar dat hij door mijn lijn zwemt. Ik vond het onnodig en hoop dat ik hem werkelijk heb overtuigt. Anders zou hij er de oorzaak van kunnen zijn dat ik daar niet heb gevangen. Bernard was bij ons gesprek en hij zweeg in alle hem bekende talen. Veel meer beleven we niet. Het weer is knudde dus maar weer vroeg naar bed. Het uitzicht vanuit de tent is altijd mooi.
Wachten op wat er komen gaat.

Dinsdag 10 mei

En dat duurt tot de andere morgen 6.45 uur. Opnieuw een run voor Bert. Weer triple B, Bert Brands Beet. Vanuit de bus laat hij een spoor na van materialen die hij gebruikt tijdens de nacht om goed te kunnen slapen. Ik mag het wel opruimen en als alles weer in de bus ligt is de vis eraf. Dat is dan weer minder en dat gebeurt allemaal vanaf de beste stek van het water, een betere stek is er niet. Volgens Bernard komt er altijd vis (lees karper) uit die hoek op stek 3. Maar nu dus niet en dat is toch wel jammer. Bert gaat nog even liggen, Ik niet meer en neem koffie en tijd voor mijn overpeinzingen.
Dit is toch een wereldstek, Bert gaat alles weer veranderen en hoopt dan wel te vangen. Hij vist nu op 11 en 12 en links van mij. Ben dus volledig ingesloten. Hoewel? Lang leve de koffie.
Vistechnisch is hij “solid as a rock”, of toch een aardbeving?
Om een uur of 8 wanneer Bert ook koffie wil is er weer een run, nu op 11. De verwachting is hoog, zo ook de twijfel. Wel of geen vis? Wier? Hij denkt weer dat het de grootste van het water is. De blijdschap verdrijft de realiteitszin en maakt plaats voor iets totaal anders. Maar de vis komt er uit en het is een perfect gehaakte karper, precies midden in de onderlip. Nu is het niet de grootste van het water, hij heeft een achterkleinkind gestuurd. Hij tikt de 8 kg net aan maar het is toch wel de moeite waard, het is een mooie vis.
Nu het vertrouwen in de baai weer terug is, of voor het eerst aanwezig is moet de hengel links van mij weer terug voor de boom en kan de vis mij ook weer bereiken. Wel even een probleem met de boot! Een lege accu? Zou vol moeten zijn. Bert brengt beide accu’s naar het laadpunt en we zetten zijn accu in. Zometeen voeren op stek 2. We maken bij het stekken zoeken en het bekijken van de voerstek gebruik van de kijkemmer en dat werkt toch best goed. Wel even gekregen van Bert, fijne gozer!
Het avondeten laat zich goed smaken, hoewel het veel te veel is maken we alles op. En daarna een biertje, het gaat er allemaal wel in. We zeuren nog over van alles en nog wat om de tijd te verdrijven tot 22.15 uur. Dan is het weer tijd voor een run. Bert krijgt er een op de linkerhengel, stek 11. Geen delkim dit keer maar een gierende slip, wel is het heel donker en hij moet er behoorlijk voor werken en het zou ook wier kunnen zijn. Het zet ons op het verkeerde been, ik wil mijn schepnet niet vies maken voor een brasem. Hij redt zich er maar mee. Het blijkt toch een karper en hij wordt steeds groter, het blijkt een PR te zijn voor Bert. Hij komt mooi in het net en ik moet helpen tillen, hij kan het niet alleen. Dit ruikt toch wel naar aanstellerij. Maar het zegt wel wat. Een foto maken is een probleem, de flitser doet het niet. Het is gewoon mijn schuld, ik ben verkeerd bezig maar uiteindelijk lukt het toch nog om de 21 kg zware karper op de foto te krijgen. Mooi man!
Hij zwemt heel relaxed zijn vrijheid weer tegemoet en verteld de andere karpers dat het helemaal niet zo erg is om op de foto te komen. Die Hollanders zijn wel aardig. Ik weet niet of het helpt.
Gewoon 2x een foto omdat hij het verdient.
Uitvaren is een probleem, niet bij mij maar bij Bert. Niks is goed. Hij roept dat hij de volgende keer zijn eigen boot wel meeneemt. Daarna nemen we een borrel op zijn PR en dat gaat wel heel goed.

Woensdag 11 mei

4.15 uur, 13 kg schubkarper heb je ook niet zomaar op de mat en de foto is nu helemaal een probleem, het is nacht mistig en de batterijen van het fototoestel zijn leeg of het vocht doet zijn werk. Met veel moeite maken we toch foto’s en deze vis is niet zo zwaar dus heb ik meer tijd om een foto te maken. Hoewel de kwaliteit te wensen overlaat.
Uitvaren is deze keer geen probleem.
Om een uur of 6 begint er weer een delkim te gillen dus ik kan me gewoon even aankleden, het is tenslotte een Bert-hengel. Bril en lamp pakken. Maar de delkim blijft gillen, Bert wordt niet wakker. De bus isoleert het geluid en maakt dat hij het niet merkt. Dan moet ik zijn hengel maar pakken en doen wat hij zou moeten doen. De vis drillen, hij zwemt nog dus alles gaat goed, hoewel? Hij zwemt richting de omgevallen boom, rechts in het water. Ja hoor, vast. Omdat ik Bert niet wakker krijg met de walky talky en spanning wil houden op het snoer ga ik zelf in de boot en trek me naar de vis toe. In de buurt van de vis gaat hij weer zwemmen richting het midden en ik ben opgelucht. Goed dus, ik weet hem te scheppen. Nu weer terug roeien en Bert wekken.
Omdat het inmiddels dag is hebben we genoeg licht voor een foto en kunnen we op de weegschaal zien dat deze 19 kg aangeeft. Dat is toch een mooie vangst.
Ik blijf wakker en maak koffie, daarna alles opnieuw uitvaren en veranderen. Wie weet wat het brengt. In de namiddag gaat het regenen en het stopt niet meer, dan maar weer vroeg naar bed en naar buiten en naar de hengels kijken. In de hoop dat er wat gaat bewegen. Gewoon wachten op beet.

Donderdag 12 mei

1.30 uur is het tijd voor ronde 4. Een gevecht tegen een karper en het wier en weer komt Bert niet uit zijn bus om te drillen. Even voordat de vis er af gaat komt hij uit zijn busje en zegt dat hij wel wakker was maar niets heeft gehoord. What ever. Hengel weer klaarmaken, uitvaren die 150 meter en weer slapen.
Om 7.45 uur is het weer raak, een gillende run voor Bert. Iedereen rond het meer weer wakker van de delkim en dit keer is Bert er ook. Helaas weet de vis de obstakels te vinden en moet hij er met de boot naar toe. Ook deze vis ontsnapt. Dit is teveel.
We verspelen meer dan we vangen!!
Alles maar weer opnieuw eruit. Ik verplaats 1 hengel en ik laat er een liggen. Ik vis nu ook tegen een obstakel en hoop dat het goed gaat bij een eventuele run. Koffie en koek, dan een poosje liggen. De nacht heeft mij gesloopt.
Bert maakt onderlijnen, zo langzamerhand heeft hij er meer dan Jan Ara.
Een rustige middag, wel alles nog een keer opnieuw uitvaren voor Bert. Ik kan natuurlijk niet helemaal achterblijven . De hengel die niet aan de beurt geweest is verleg ik dan maar. Hij ligt nu rechts van het eiland, stijf er tegen aan met mais en kikkererwten. Daarna maar weer evenliggen. Wmwmwmwmwmmmmm. Dan eten maken en genieten. Koffie, voordat we er aan beginnen een snoeiharde run op de hengel bij het obstakel naast het grote eiland. Oke, hij staat zijwaarts dus het lijkt heel veel maar zo voelt het ook wel. Heel kort, tot de leader breekt. Opnieuw oplijnen supermontage maken. In de ogen van Bert maak ik een onbekend iets, dat dan wel weer. Uitvaren en wachten op de volgende gebeurtenis. Weertechnisch klopt het wel, nu nog vangen in deze modderpoel.
Beetje slapen en relaxen tot 23.30 uur. Weer een run voor Bert, omdat hij nu met de klep open slaapt en dus binnen 3 sec bij de hengel kan zijn vangt hij wel een prachtige brasem. Zijn eerste hier deze trip. Alles weer oplijnen en uitvaren. Niet smeren met voer, gezien het vee (ratten) wat hier rond scharrelt in de duisternis. Dan weer liggen. En denken aan of dromen van grote vissen.

Vrijdag 13 mei

Een nieuwe dag met nieuwe kansen. Eindelijk zo rond 5.45 uur op hengel 3 een run met een tijgernoot die met gierende banden vertrekt. Hij moet volgens mij de laatste bus halen naar het eiland. Hij ziet de boot in de verte vertrekken en hij geeft het helemaal op, het lijkt er op dat hij er af is. Ik trek hem zeker 20 meter naar me toe zonder enige weerstand en ik denk echt dat ik hem kwijt ben. Totdat hij weer begint te zwemmen. Maar nog steeds niet veel weerstand, blijkbaar heeft hij aan het begin zijn energie verspeelt en heeft hij gehoort dat het niet zo heel erg is om op de foto te komen. Hij beland in het net en komt op de foto, ook de weegschaal speelt een rol, deze geeft 16 kg aan.
Daarna weer uitvaren en nog even liggen, op naar de volgende.
Om 8.00 uur wil Bert opnieuw uitvaren omdat hij gedurende de nacht pieperij heeft gehad zonder verder reseltaat en wil nu zeker weten dat alles goed ligt. Hij roeit ze uit en krijgt het bij de eerste hengel aan de stok met een koppel ganzen die best een beetje lelijk tegen hem doen. Gelukkig ben ik er ver vandaan. De tweede hengel geeft geen problemen en als alles er in ligt spot hij achter het eiland (wat moet hij daar) 4 azende karpers en kan ze tot op een meter benaderen. Jammer dat ik ver uit de buurt ben. Ik zie het niet. Ik breng een hengel opnieuw in stelling. De rest blijft liggen tot het beter weer is of tot er een run komt of gewoon omdat het goed is. Kies maar!
Wel mooi om te zien.
Ontbijt, afwas en andere menselijke dingen, praatje met de buren op stek 9. Ze vertrekken vandaag omdat de resultaten tegenvallen. Geen fatsoenlijke karper gevangen, alleen elk een graskarper maar daar waren ze niet voor gekomen. Wel hebben ze genoten van de rest.
Daarna terug naar de stek, koffie drinken en een begin maken met het opruimen van de meest onnodige zaken.
Om 16.00 uur geeft de rechter hengel brasem-alarm maar hij verlaat zelf de haak weer. Nogmaals brasem-alarm om 18.00 uur en deze is veel dommer en moet dus hulp hebben bij het onthaken. Bert doet dat en wordt daarbij flink nat gespettert door de brasem die daarna weer naar zijn vrienden zwemt en verteld dat hij een hollander nat heeft gespettert, lol!! Net voor het eten heb ik een brasem rechts van het eiland, recht voor mij en die maakt er een geweldige zooi van. Ik ben zelfs mijn lood kwijt, met een brasem !!!!!. Te gek toch.
Na het eten een nieuwe montage maken en opnieuw uitvaren naar het eilandje. Hierna de foto met de grote brasemtruc.
Dan heeft Bert weer een run, het lijkt een brasem maar hij wil niet achterblijven en heeft een snoek. Ook zooi en hij wil er niet mee op de foto, wel opnieuw uitvaren. Nu willen we alleen nog karper.
Eerst koffie, om een uur of 22.00 uur allebei nog maar weer eens een neprun, uitvaren voor de laatste keer en nu naar bed. We hebben nog 6 kansen!Bert vangt nog een hele grote voorn en gooit hem er weer in. De voorn en de hengel. Ik slaap en maak het nu eens niet mee, dat kan dus ook.

zaterdag 14 mei

Als ik wakker wordt weet ik even niet waar ik ben en zeker niet waarom. Als dat allemaal tot mij doordringt weet ik dat ik goed heb geslapen, voor de eerste keer deze week en dat er geen vis meer is gevangen. We beginnen met opruimen om 6.45 uur.
Voor Bert alleen nog wat hengels, voor mij iets meer. Ik lever aan en hij pakt de bus in, tenslotte is het zijn bus. Alles gaat er in en we gaan afgeladen naar de Lodge voor een laatste bak koffie en nog even een douche voordat we naar huis rijden. Wel nemen we nog afscheid van de Duitse vissers, zij blijven nog een week.
Even na 9.00 uur kunnen we vertrekken We kiezen voor de Parijse route waar we een half uur verspelen volgens de routeplanner maar we hebben er zeker geen spijt van.
De andere route via Rouen was erg saai volgens de bestuurder van de bus. Hij geniet van de drukte en hij doet er rond Parijs ook zo lang mogelijk over. Soms rijdt hij vooraan( in de file) en iedereen voegt voor hem in, hij geniet echt. Geweldig toch.
Na Parijs krijgen we contact met medeweggebruikers. 4 Kinderen zwaaien als gekken naar ons en omdat wij ook gek zijn zwaaien we net zo hard weer terug. Als we ze later weer inhalen toetert Bert en weer zwaaien we allemaal, zelfs de moeder (denk dat het de moeder is). Totdat de man achter het stuur er een einde aan maakt. Hij kiest voor een afslag. Een goede vader zou dat nooit doen. Bert wil niet van zijn koers af. Toch blijven we totaal gedesillusioneerd achter. Het leven zal nooit meer het zelfde zijn ( de Borsato-gedachte). We zien ze nooit meer! Antwerpen vliegen we voorbij terwijl Bert hoopte op file, pech. Geen kans om te treuzelen. Op de grens met België Nederland doen we uit gewoonte MC Donalds aan en omdat we er toch zijn eten we ook maar wat. Daarna de rest naar Stadskanaal. Thuis even wat drinken en dan de bus uitpakken.
De km stand? Is opgevraagd maar onbekend gebleven.
Harrie Mensink. Stadskanaal.
Bekijk dit betaalwaterMeld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van The Carp Specialist in uw mailbox!

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Onze brochure

Vraag onze brochure aan en deze belandt bij u thuis op de deurmat.

Ontdek

Bas

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer informatie over dit betaalwater? Neem dan gerust contact met ons op

NL+31 344 66 48 06
BE+32 280 87 432

Whatsapp+31 6 556 88 912

Daarom boekt u bij The Carp Specialist

vissers hebben ons al beoordeeld

Algemeen
Faciliteiten
Ons aanbod
Begeleiding
Uw professionele karperreisbureau
Ruime keuze aan betaalwateren
Al tevreden vissers geholpen
De grootste community karpervissers

Deze karpermerken gingen u al voor!