Nr. 1 expert in karpervisvakanties

Sessieverslag Harrie & Bert - karpervissen in Frankrijk op Livardière - 25 april t/m 2 mei 2015!

25 april 2015, Stadskanaal

Vorig jaar op Etang de la Livardiere was geen topper. Geen mooie stek voor de periode van het jaar en slecht weer. Vervelende Duitse vissers tegenover ons en slechte vangsten. Daarom gaan we dit jaar weer en hopen dat alles beter is. We hebben nu in ieder geval een stek die we graag willen en hopen natuurlijk daar ook iets te vangen. De voorbereidingen beginnen al een week eerder met het maken van de Triple B’s. Alles goed drogen en dan nog even in de vriezer voor een zo hoog mogelijke kwaliteit. Daar zal het niet aan liggen, we kunnen vertrekken met 26 kg.
We zijn er geweest en we weten dat de stek klopt, nu nog vis vangen. Dat weten we natuurlijk niet van te voren. De Caddy is tot de nok toe vol en de kilometerstand is 169220 km. We vissen met 2 soorten boilies. Uiteraard met de vertrouwde Triple B en dit jaar ook met een nieuw soort van Holland Baits. Birdfood hennep & vanille 20 mm. Hierna dus te benoemen als HBB. Uiteraard ook een potje pop-up’s.
Verder hebben we 20 kg halibut pellets, we vinden dat het genoeg moet zijn. Thuis doe ik nog een test i.v.m. de duurzaamheid in het water met beide boilies, mede ook omdat ik de HBB toch wel zacht en simpel te verpulveren is. Na 5 dagen in het water zijn beidde boilies nog steeds gaaf en goed, het vertrouwen neemt toe.
Het lijkt er op dat de HBB meer afgeeft dan de Triple B, gezien de kleur van het water.
We willen om 4 uur vertrekken en dat lukt prima, het eerste deel van de reis verloopt voorspoedig, maar eenmaal bij Parijs gaat het helemaal mis. Files tot je er bij neer valt, we verspelen 2 uur en zijn even na 14.00 uur op de visstek. Er is niemand maar we weten de weg. We gaan opbouwen en beginnen met het Screenhouse en de tenten zodat we bij een bui droog kunnen zitten. Daarna de stekken verkennen en kiezen waar we willen vissen. Zo uit het niets begint het hard te regenen en te waaien. Zittend in de screenhouse denk ik dat alles droog staat maar helaas! De regen waait onder de luifel in de tent en de tas met kleren die voorin de tent staat is gelijk nat. Ook de voerboot met alle apparatuur maakt water en de GPS is dus duidelijk niet waterdicht. Dat was ik even vergeten en dat staat dus in de regen. Als ik het merk is het te laat! Daarna weigert hij dienst, dus losdraaien en drogen voor zover mogelijk.
Na aankomst en de noodzakelijke dingen zijn we begonnen met de boot op het water om de boden af te tasten met de prodding-stick en dat valt niet mee. We vinden heel veel modder en heel weinig harde bodem. De stek is dus veel minder goed dan we van te voren dachten. We vinden wel genoeg stekken met harde bodem maar alles tussen de 70 en 150 meter en dat is toch wel ver.
Heb ik wel verteld van de spookrijder die we tegenkwamen?
Dat was toch wel heel erg schrikken!
Als we alles hebben uitgevaren en opgetuigd maken we ons druk om het avondeten en alles wat er bij hoort. We denken aan Paula en aan het drankje wat ze heeft meegegeven om te nuttigen en het troost ons, ondanks het slechte weer op de zaterdagavond en het maakt goed dat we niets vangen.
Laat in de middag kwam Bernard, de beheerder, nog voor een praatje en de papieren en hij was niet optimistisch over de vangsten van de afgelopen week. Ook vond hij het water veel te helder. Dat is voor hem een teken dat de vis niet aktief is. Maar tijdens de nacht en bij slecht weer of regen waren de vangsten meestal wel redelijk. Onze verwachting voor zondag is dus wel redelijk omdat het de hele dag gaat regenen.

26 april 2015

De zondag is inderdaad een regendag maar we zitten droog en hoeven er niet uit voor vis . Alleen voor de koffie, eten en versnaperingen. De regen stoort ons niet en Bert begint aan zijn eerste Sudoku. Het is even wennen maar vrij snel lijkt het verslavend te werken.
Verder geen indrukwekkende dag dus de hengels hebben rust en Bert gaat nog even een rondje voeren. Om de slaaptekorten van de eerste dag op te lossen gaan we vroeg slapen en toch wel met de verwachting dat er een vis in de cradle komt. Rond 23.30 uur heb ik een volle run op links met HBB maar als ik bij de hengel ben valt alles stil.

27 april 2015

De rest van de nacht verloopt rustig, dus rond 7.30 koffie. Als we alles weer hebben uitgevaren moet ik de accu’s weer gaan laden. Bert maakt ontbijt en als ik terug loop jankt de Nash sounderbox. Het is zo lang geleden dat het evenduurt voordat het doordringt, maar dan begrijp ik het. Vis! Rennen. Het is echt waar, een karper, De hengel in het midden met Triple B. Hij doet wel zijn best om niet in de cradle te komen maar ik win het en het is een mooie gave spiegel. 11 kg en prachtig gekleurd.
Snel terugzetten en dan eerst ontbijten. Het gebakken ei is inmiddels koud maar beter een koud ei dan geen karper. En de koffie is vers en dus warm. Ik krijg het niet op. Weer een run op de hengel links met de HBB. Ook deze laat zich aan het begin simpel naar de kant halen totdat hij boven het water uitspringt. Echt helemaal. Het is geen karper maar een steur en heel sterk, de lagers van de Shimano beetrunner XT-A Long cast hebben het net zo zwaar als de koppeling van de Caddy op de heenreis die ons dus weer in de steek liet. Dus een rokende molen, maar het gaat goed. Hij zwemt zich nog even vast onder de kant en het lijkt dat ik hem kwijt ben maar het gaat goed mede door het meesterlijke schepwerk van Bert en de verdere medewerking.
De vis is 1.33 meter lang en weegt 13 kg. Ik wist niet dat ze hier zwommen maar hij komt op de foto en hij is echt een beetje kapot. Bert heeft laarzen aan en laat de vis weer zwemmen maar dat herstel van de vis in het water duurt denk ik wel 5 minuten Maar uiteindelijk zwemt hij weer en kunnen we opgelucht adem halen. We besluiten om anders te gaan vissen. Ik neem alleen nog de bosrand en Bert neemt de grindplaat erbij. We moeten hem wel weer opzoeken omdat de GPS ons in de steek heeft gelaten, maar het lukt.
Hij gaat er vissen met een Pop-up van CC Moore, de Hell Raiser, citrus Blast. En als het er in ligt en hij wil gaan douchen, moet hij al aan het werk, helaas het is duidelijk geen karper. Maar wel vis, dus ook Bert is van de 0 af. En natuurlijk wel een foto.
Zo langzamerhand moeten we boodschappen gaan doen en Bert gaat de strijd aan met de zoektocht naar een supermarkt en een probleemauto. Hij komt ongeschonden terug met brood en nog iets, begint ook met een B. De B is natuurlijk erg belangrijk voor Bert, denk maar aan de Triple B.
Het vissen blijft rustig en Bert gaat in de baai vissen waar hij weer vissen in de zon heeft zien liggen. Maar dat is dan ook alles wat ze doen, ze willen niet eten. Alle lekkernijen die hij probeert helpen niet, ze zwemmen er tegen aan. Meer niet. Als ik later ook even ga kijken liggen ze er nog. We denken iets uit om deze rakkers te vangen en dat willen we morgen uitproberen. Nu gaan we eerst eten en bij een test met de boot blijkt alles het weer te doen. Dus kunnen we te allen tijde onze visplek weer bereiken. Na de koffie en een borrel en een praatje vis gaan we slapen. En wachten op een aanbeet.

28 april 2015

Om 1.45 uur moet ik er uit voor een run op links met HBB. Het duurt echter niet lang om deze vis kwijt te raken. Jammer, het voelde goed. Bij het binnendraaien blijkt dat ik meer kwijt ben dan alleen de vis. Dus de hele montage moet opnieuw en dat kost tijd, het is 2.30 uur als ik weer kan gaan liggen. De slaap vatten is nu lastig. Vis wil ik vangen en niet verspelen. Om 7.15 uur moet ik er weer uit voor een run op links met HBB en ook deze voelt goed. Ik hoop even dat ik mijn verspeelde montage terug krijg van vannacht zodat er geen vis rondzwemt met een haak en meer rondzwemt. Maar dat is niet zo. Na een leuke strijd komt er een spiegel in de cradle en op de foto van 13 kg. Tijdens het wegen gaat de middenhengel er vandoor met Triple B en Bert moet aan het werk. De vis laat zich zien door ver boven het water uit te springen en het lijkt dezelfde steur te zijn, maar dat weten we natuurlijk niet zeker. Het is wel een heel gevecht om hem in het net te krijgen. Nadat hij eerst nog probeert om hem op de wal te trekken, wat absoluut niet lukt. Dus weer foto’s maken en terugzetten wat ook weer problemen geeft maar dat komt toch goed en hij mag weer naar zijn vrienden.
Daarna koffie. De hengel op de grindplaat met de cc Moore piept onregelmatig en we verdenken een brasem van onwaardig gedrag. Na de koffie er uit draaien en hij ligt zeker 20 meter maar rechts maar geen vis te bekennen. Uitvaren maar weer.
De Delkims willen niet meedoen dus gaan we de stekken van Bert opnieuw verkennen om zeker te weten dat het klopt. Hierbij denken we toch dat alles klopt en geven de stek nog niet op en vragen ons wel af of we iets kunnen verbeteren. Na een toch wel heftig ontbijt gaat Bert proberen of de zonaanbidders trek hebben. Niet dus. Bert komt teleurgesteld terug, maar niet verslagen!
De eigenaar van het complex wilde dat we kwamen ontbijten, maar we kunnen zelf beter en we willen ook niet zo lang bij de hengels weg. Was wel vriendelijk aangeboden. Het zonnetje geeft inmiddels weer warmte en dat is lekker. Bernard komt voor een praatje en verteld dat de wind totaal verkeerd staat en de karper is niet actief. Dat laatste hadden we al gemerkt. We krijgen wel een heel verhaal over op het landgoed levende wilde zwijnen en hun technieken om te overleven. Ze maken veel schade aan de oogst en vernielen meer. Als ze maar niet langs komen! Een beer van 140 kilo wil ik niet ontmoeten.
Zo rond 13.30 uur vangt Bert weer vis op de grindplaat op de pop up CC Moore en moeten dus opnieuw uitvaren. Daarna alle accu’s maar opladen voor de nacht, je weet nooit wat er dan komt. Dat heet voorbereiding. We hebben een Duitse vriend die regelmatig langskomt voor een praatje en ook nog even uitlegt hoe we Parijs kunnen omzeilen via Rouen. Is wel 30 km om maar je kunt doorrijden. Tijdens de thuisreis blijkt het te kloppen en zijn we er erg blij mee. Als hij weg is en wij voorbereiding treffen voor de nacht met heel veel denkwerk en testen natuurlijk (Field-testing) krijg ik een run op de hengel rechts met Triple B. Hij laat zich gemakkelijk naar de kant slepen en ik verdenk de vis van brasem gedrag. Totdat hij Bert ziet met het schepnet. Dan komt alles uit de kast en geeft het gedonder in de glazen en heb ik er een hoop werk van. Voor dat Bert hem kan scheppen krijgt hij zelf een run op de grindplaat met de 12 mm CC Moore pop up. Hij schept eerst nog even mijn spiegelkarper van 14 kg en dan haalt hij zijn eigen vis binnen om hem zonder foto weer terug te zetten. Te klein? Daarna maakt hij foto’s van mij en de vis en mag hij weer zwemmen. De vis dus, Bert niet!
Als alles weer op de plek ligt krijg ik een run op links met HBB en de vis zwemt boven in het water. Bij aanvang kan ik er niets mee maar dan zwemt hij naar mij toe en eenmaal voor de kant wil hij niet in het net van Bert. Het is een behoorlijke spiegel, maar hoe groot? Voor dat we dat weten nemen we afscheid. Hoop hem nog eens te vangen.
Weer uitvaren en wachten. De hengel van Bert die het langst ligt gaan we opnieuw uitvaren.
Tijdens het vernieuwen van de boilie weer een run op de grindplaat. Ik besluit deze te nemen zodat Bert rustig verder kan met montage die wel wat aandacht verdient. Mijn hengel op links geeft alarm en Bert rent er naar toe maar het zet niet door. Ik verlos de vis op de grindplaatstek van de haak en vaar opnieuw uit. Ook de overgebleven hengel van Bert gaat er even uit en weer in voor controle en dan is alles weer rustig. Deze uiteraard met Triple B. Het begint inmiddels wel op werk te lijken en dat is niet de bedoeling. De tractor die water trekt op de stek van Bert rijdt even later achter mijn stekken langs dus het zal wel even rustig blijven.Dan is het etenstijd en Bert kookt. Ik stel voor dat hij de volgende run op mijn hengel neemt, zo weet ik zeker dat hij werk heeft. Ik ga tanden poetsen en meer en als ik terug kom staat Bert de middelste hengel te drillen met HBB. Hij beseft nu dat deze hengel met molen toch wel een supercombinatie is, geweldig. Zoals gewoonlijk roept hij dat het een kleintje is maar omdat ik moet scheppen en de vis al heb gezien weet ik beter. Ik denk de zwaarste tot nog toer en dat komt uit. Een prachtige spiegelkarper van 18 kg. Keurig gehaakt en onthaakt en hij zwemt heel rustig terug naar zijn maatjes.
Hij heeft wel alles van de plek getrokken door overal door heen te zwemmen dus alles opnieuw uitvaren. Nu weer alle accu’s laden voor de nacht. Het is tenslotte dichtbij.
De wind is gedraaid en gunstig, zuid-zuidwest. Dus de nacht zou iets kunnen brengen. Om 23.15 uur krijg ik een run op de middenhengel met Triple B met een sterke vechter maar als Bert er is, die de Nash sounderbox heeft meegenomen om ook de Nash siren RS1 eens te kunnen horen duurt het maar kort en verspeel ik de vis. Ik verander van systeem. Bert haalt de accu’s die aan de lading staan en als alles weer op de plek ligt met Triple B is het middennacht en weer bedtijd. Inmiddels 3 vissen verspeeld, dat is te veel.

29 april 2015

Iets na 00.45 uur komt er een run op de rechter hengel met Triple B, geen zware vis wel een mooie ronde spiegel van 15 kg, Bert noemt hem pannenkoekje.
Gauw weer naar bed nadat de bootaccu gewisseld is. Om 2.45 uur een volle run maar geen vis op de rechterhengel, wel werk.
Na 4 uur een run in de hoek op de tijgernoot. Volgens Bert had ik ze in de container moeten gooien en vooral niet gebruiken. Ik mag er even aan trekken en zit daarna vast. Ik geef hem snoer terug om hem ruimte te geven om weer te gaan zwemmen. Bert vind dat ik het snoer kapot moet trekken maar ik wil het gewoon laten liggen. Als Bert richting tent loopt om weer te gaan liggen probeer ik het nog een keer en hij is nu vrij. Het verzet is redelijk en de foto met een 12.5 kg zware spiegel lukt. Bert heeft de laarzen aan en zet hem terug. Snel weer liggen.
Rond 6.00 uur een run op links met HBB, Ik kan niet snel genoeg in mijn broek en jas komen en zonder is mij even te koud heb ik inmiddels ondervonden. Hij zwemt nog als ik hem oppak maar hij zit vast, wat ik ook doe. Bert gaat weer liggen en ik leg de hengel op de Rodpod zonder snoerspanning in de hoop dat hij zich los zwemt. En dan weer liggen. Om 7.00 uur meldt de tijgernoot zich weer en deze is wel vrij. Hij komt gewoon naar me toe zonder al te veel gedoe. De eerste schub, helaas een graskarper en eenmaal voor de kant wordt hij compleet gestoord en omdat ik zelf moet scheppen (Bert slaapt door het geluid van de Nash sounderbox heen) ben ik tot de knieën nat. Wat een stom beest. In de cradle doet hij nog steeds gestoord en kan ik bijna geen foto maken maar het is wel goed 13 kg. Weer zwemmen.
Daarna neem ik de boot en trek mezelf naar de plek toe waar ik vast zit. Alleen het lood zit vast. De haak is gewoon vrij en de vis is uiteraard weg. Krijg wel alles terug. Opnieuw uitvaren en dan is Bert er ook weer om 7.45 uur en dus tijd voor koffie maar hij wil eerst naar de bakker voor vers brood en andere lekkernijen zoals eieren en spek. Als we hebben gegeten verzet Bert zijn Rodpod en we varen opnieuw uit. Nu maar weer wachten op vis en slaap inhalen!
Rond 13.30 uur word ik wakker en dan ontbreken er 3 dingen. Bert Brands, hengel en schepnet. Dat is dus duidelijk. Hij vist in de baby kamer en heeft 2 steuren van ongeveer 1.20 meter en een pannenkoekje gevangen, wel een spiegeltje. Uiteraard heeft hij geen foto gemaakt maar ik geloof hem natuurlijk. Na wat aanpassingen gaat hij nogmaals en vangt nog eens 3 steuren en daarvan zijn foto’s ( gezien) maar waar deze zijn weet ik niet.
Na het eten nog even koffie en dan maar slapen i.v.m. de tekorten. Bert dolt wat met een opname van de Siren RS1 en het klinkt als een run. We hebben samen lol en ik voel dat de sounderbox trilt en ook lawaai maakt en dat kan hij niet veroorzaken. 20.30 uur Een run. Op de tijgernoot. De vis zwemt onverstoorbaar van links naar rechts en soms neemt hij snoer maar hij komt niet naar me toe. Goed voorteken maar helaas gaat ook deze los. Shit, weer niks Waarom?? Wat is er verkeerd. We nemen ons verlies, het kan niet anders. Uitvaren en verder. Snel verder met slaap inhalen!

30 april 2015

Even na 1.00 uur piept de tijgernoot weer maar zet niet door. 1.15 uur gaat de run verder en moet ik er uit. Ook nu een vechter aan de lijn. Gelukkig komt deze spiegel wel in het net en op de foto. 19 kg schoon aan de haak, ze worden zwaarder maar nog niet sigaar waardig.
Alles kan nog, dus even wat drinken en weer slapen. De volgende vis meldt zich om 3.45 uur. Deze keer is het een schub van 15.5 kg en de foto laat zien dat het een mooie gave vis is.
Ook het tijgernootje komt op de foto, dat heeft hij na 4 vissen wel verdiend.
Gaaf en op jacht naar de volgende prooi.
De rest van de nacht is het slapen en de koffie in de morgen laat zich goed smaken. Rond een uur of 9 maak ik Bert wakker en we maken plannen voor het verdere vissen. Bert wil graag op mijn topstek vissen vanaf zijn stek met zijn hengel. Met mijn hengel vissen is geen optie. We draaien alles binnen en ik zoek 2 nieuwe stekken omdat het anders niet uitkomt. Volgens Bert maakt het niet uit waar ik vis. Als alles er weer in ligt laad ik alle accu’s weer op en poets ik tanden, dat moet wel doorgaan. Daarna koffie en genieten van de regen op het Screen-House.
Brutus gaat weer boodschappen doen, nu in zijn waadpak en maakt “grapjes” met zijn i-pad. Het zal wel hoog water zijn in de supermarkt. Wel heeft hij alle hengels opgelijnd met tijgernoten??? Puff. We zullen zien. Hij roept dat als hij niets vangt hij zijn hengels doormidden trapt en nooit meer met mij wil vissen. Ik vind het heel stoer. Waarvan Akte.
Om 13.30 uur weer een run op rechts met de “tijgernoot”. Bert gaat er voor en kan gelijk even laten zien hoe het moet. Ik drill niet goed en niet zwaar genoeg. Het kan allemaal veel beter. En inderdaad, dit gaat veel sneller. Als ik er ben is alles er af, dus niet alleen de vis maar echt alles. Bert denkt aan een steentje waar de lijn langs schuurde. Ik denk heel iets anders. Hij gaat nu met zijn eigen hengel op de rechter stek vissen met een tijgernoot. Gelukkig heb ik nog een foto van de tijgernoot. Het weer werkt ook niet echt meer mee, regen, regen en nog eens regen. Vroeg slapen en wachten op een run.

1 mei 2015

Even voor 8 uur ben ik eruit en ga voor koffie, het is nog steeds niet droog en rustig op de visstek. De spreuk “never change a winning rod” voelt geloofwaardig.
Bert is ook wakker en sleept met zijn spullen richting kantine om daar de laatste nacht door te brengen. Tijdens de koffie is er een run op de tijgernootstek rechts. Bert drilt hem alsof het kapot kan, heel voorzichtig, Ik zeg nog dat hij veel harder kan drillen, hij begint nu op mij te lijken en dat wil je toch niet. Hij laat de vis nog even door mijn snoer zwemmen dus alles uitvaren. Het is een spiegelkarper van 12,5 kg en goed voor een foto.
De GPS heeft weer last van vocht en ook het fototoestel krijgt kuren. Regen is niet altijd leuk.
Na 12.00 uur gaat Bert weer naar de kraamkamer om steuren te sleuren en houd ik alles hier op de stek in de gaten. OP zijn geliefde plek zitten nu Fransen en het zijn er teveel om ze weg te jagen en op een andere stek kan hij ze niet vangen, jammer.
Het weer ziet er triest uit, we zitten midden in een bui van 3 dagen. Met veel kunstgrepen krijgt Bert zijn tent droog in de zak, dus dat is een probleem minder.
Hij slaapt vannacht in de kantine en we hebben een plan bedacht hoe ik hem kan laten weten dat er een run is op zijn hengel, bewaakt door een delkim( volgens mij zijn ze kapot) en hij had ze beter thuis kunnen laten. Ze hebben de hele week gezwegen.

2 mei 2015

De interieurverlichting van de Caddy doet vreemd, ook hier werkt het vocht tegen mij. En na 3 keer controle op verschillende tijden en opnieuw alles afsluiten blijft het misgaan.
Dus als alles de andere morgen is opgeruimd en ingepakt zonder dat we nog iets vangen moet Bernard komen met startkabels om de motor te starten en dat lukt prima. Bert heeft het allemaal geregeld.
Als we op de terugweg net op de tolweg zijn komt er iemand tot de ontdekking dat de Triple B nog in de vriezer ligt en wel 10 kg. Dus terug. We draaien op de tolweg, maar heb er wel 80km voor nodig. Uiteraard problemen bij de Peage. Je kunt niet uitchecken waar je binnenkomt. Dus boete, maar we moeten verder.
De Triple B is er nog en we beginnen opnieuw. We rijden via Rouen. En dat is veel beter, zeker met een probleemkoppeling. Om 20.00 uur zijn we thuis. Bert’s ontvangst is geweldig van dochter en hond. Bij mij is het wat minder, niemand thuis. De kilometerstand van de Caddy is nu 171201 km.
Harrie Mensink Stadskanaal
Bekijk dit betaalwaterMeld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van The Carp Specialist in uw mailbox!

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Onze brochure

Vraag onze brochure aan en deze belandt bij u thuis op de deurmat.

Ontdek Livardière

Bas

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer informatie over dit betaalwater? Neem dan gerust contact met ons op

NL+31 344 66 48 06

Ons aanbod
9,3
Begeleiding
Zowel zakelijk als privé boeken wij onze visvakanties bij The Carp Specialist. Bas staat altijd voor je klaar en denkt graag met je mee wat betreft water keuze. Overzichtelijke website waardoor het filteren naar jouw perfecte visvakantie zeer gemakkelijk is. Wij boeken onze visvakanties nu al ruim 10 jaar bij The Carp Specialist en zullen dat zonder twijfel nog lang blijven doen!
Rating starRating starRating starRating star
Tom & Maarten Snoek
Uw professionele karperreisbureau
Ruime keuze aan betaalwateren
Al 58.639 tevreden vissers geholpen
De grootste community karpervissers

Deze karpermerken gingen u al voor!